Volkswagen lanserar nya Transporter i ett helelektriskt utförande. Fordonet går att få i en mängd olika utföranden och storlekar.
Modellnamnet Transporter har hängt med i många år, och när Volkswagen nu rullar ut den senaste versionen kommer den i flera utföranden. Dels finns modeller med vanliga dieselmotorer, men sedan har motorutbudet även kompletterats med en nyutvecklad elektrisk drivlina.
Fordonet har vuxit jämfört med föregångaren och grundversionen är 505 centimeter lång, vilket är en ökning med 15 centimeter. Lastutrymmets längd är 260 centimeter i standardmodellen och nästan tre meter i utförandet med längre hjulbas.
Även lastvolymen har ökat och uppgår nu till 5,8 kubikmeter i standardversionen, och nio kubikmeter i den större modellen. Modellen rymmer tre europapallar, vilket underlättar i transportintensiva verksamheter.
Optimal arbetsmiljö
Volkswagens transportbilar har alltid varit genomtänkta och praktiska och den här modellen är inget undantag. Interiören är designad för att skapa en optimal arbetsmiljö. Förarstolen är ergonomisk och justerbar i åtta riktningar och instrumentbrädan har en 12-tums skärm och ett 13-tums infotainmentsystem där de flesta av bilens funktioner styrs. Till det kommer digital innerbackspegel och kamera med dashcam-funktion.

Batteriet är på måttliga 83 kWh, vilket kan tyckas vara i minsta laget, men det ska ändå ge ekipaget en räckvidd på upp till 32,8 mil under gynnsamma förhållanden. Av batteriets 83 kWh är dock endast 64 tillgängliga, vilket är en eftergift som Volkswagen gjort för att skona batteriet, som därmed kan behålla sin kapacitet på längre sikt.
Bilen har 5G-modul för snabba uppdateringar och trådlös Apple CarPlay och Android Auto, medan säkerhetsfunktionerna inkluderar filhållningsassistent, automatisk nödbroms och dynamisk vägmärkesigenkänning.
Fyra el-alternativ
LED-strålkastare är standard och karossen finns i fyra grundfärger: Clear White, Dark Indigo Blue, Intensive Red och Stone Grey.
De elektriska alternativen finns i fyra effektnivåer från 115 hk till 286 hk, med bakhjulsdrift som standard och fyrhjulsdrift som tillval.
Snabbladdning för e-Transporter kan ske med upp till 170 kW, vilket möjliggör laddning från 10 till 80 procent på cirka 30 minuter under optimala förhållanden, medan långsamladdning i en vanlig väggbox sker med 11 kW.
Laddhybrid på gång
Volkswagen har tidigare tagit hjälp av företaget Abt för att elektrifiera sina transportbilar, men den här gången är konstruktionen helt igenom en egen skapelse. Längre fram kommer en laddhybrid med 2,5-liters bensinmotor och elektrisk räckvidd på sex mil.
Laddhybridversionen får en systemeffekt på 171 kW (232 hk), och gör det möjligt att till exempel köra på el inne i stadsmiljöer och bensin på motorväg.
Om elbil eller laddhybrid inte passar det dagliga körmänstret finns det en palett av traditionella dieselmotorer att välja mellan. De så kallade TDI-motorerna är 2,0-liters fyrcylindriga motorer som har ett effektuttag på 110, 150 eller 170 hk, och är optimerade för låg bränsleförbrukning och högt vridmoment.
Volkswagen e-Transporter skåp
- Pris: från 592000 kronor exkl moms
- Motor: El 160 kW, vridmoment 415 Nm
- Batteri: 83 kWh varav 64 kW tillgängligt
- Längd/bredd/höjd cm: 505/215/200
- Tjänstevikt kg: 2231
- Räckvidd WLTP: 32,8 mil
- Laddning AC/DC kW: 11/125
- Garantier: 5 år, batteri 1600 mil/8 år
Peter Fredriksson