Infrakraft får uppdrag värt 752 miljoner

Infrakraft får uppdrag värt 752 miljoner
Infrakraft ska byta spår på en del av Malmbanan. Foto: Infrakraft

Infrakraft tilldelas uppdraget Spårbytesentreprenad Näsberg–Harrträsk av Trafikverket. Entreprenaden, som är en del av Malmbanan, är värd cirka 752 miljoner kronor.

Trafikverket har tilldelat Infrakraft uppdraget Spårbytesentreprenad Näsberg–Harrträsk, ett omfattande projekt på Malmbanan i Norrbotten. Entreprenaden är värd cirka 752 miljoner kronor och omfattar förnyelse av spår, slipers, ballast och tillhörande anläggningsdelar på en av Sveriges mest betydelsefulla järnvägssträckor för godstrafik.

– Det är ett stort och viktigt projekt som befäster Infrakraft som en ledande aktör inom spårbyte på en sträckning som är mycket viktig för svensk infrastruktur. Att vi får förtroendet att byta spår på ytterligare en etapp på Malmbanan är vi mycket stolta över, säger Joel Skönvall, Divisionschef på Infrakraft.

Arbetet innefattar omfattande spårbyten, justering av kontaktledningsanläggning och ballastbyte, samt nödvändiga mark- och anläggningsarbeten längs sträckan mellan Näsberg och Harrträsk. Projektet är en utförandeentreprenad, där Infrakraft ansvarar för hela genomförandet enligt Trafikverkets tekniska krav och tidsplan.

– Vi drar igång så snart kontraktet är undertecknat med de förberedande arbetena. Spårbytet och ballastreningen utförs mellan vecka 20-40 år 2026, därefter är arbetet för denna entreprenad klart. Cirka 200 personer kommer att vara inblandade i projektet, säger Joel Skönvall.

Vilka är utmaningarna och hur tar ni er an dem?

– Den stora utmaningen i den här typen av projekt är att vi endast har möjlighet att arbeta 8 timmar varje natt, däremellan ska spåret vara trafikerbart och tågen kunna framföras. Det är närmare 100 resurser som utför arbetet varje natt; logistiken och flödet är helt avgörande för att vi ska kunna producera det antal spårmeter vi planerat varje skift.  

Projektet ingår i Trafikverkets större satsning på att rusta upp Malmbanan för att säkerställa framtidens malm- och godstransporter mellan Luleå och Narvik.

– Vi ser fram emot ett nära samarbete med Trafikverket och att tillsammans bidra till utvecklingen av svensk infrastruktur i norr, avslutar Joel Skönvall.




Läs också