Uppsala kommun har lämnat in ett utvecklat överklagande till Mark- och miljödomstolen gällande vattendomen för spårvägsbron över Fyrisån i höjd med Ultuna.
Uppsala Kommuns bedömning av läget för bron kvarstår. De förtydliganden som skickats in avser att möta upp domstolens efterfrågan om tydligare struktur och dokumentation. Syftet är att stärka läsbarheten och spårbarheten i materialet, med målsättning att domstolen enklare ska kunna ta ställning i målet. Detta i enlighet med domstolens begäran i tidigare domslut.
– I vårt överklagande redogör vi tydligare för de underlag som har legat till grund för placeringen av bron och som styrker lokaliseringen. Det är alltså samma lokalisering, miljöavvägningar och slutsatser, men nu presenterade i en tydligare struktur för domstolen att ta ställning till, säger Felicia Johnson, projektledare för spårvägen på stadsbyggnadsförvaltningen.
Förtydligandena gäller bland annat textavsnitt, kartmaterial och tabeller som beskriver den process och de jämförelser som ligger till grund för kommunens ställningstagande kring placeringen av bron. De förklarar också vilka avvägningar kommunen har gjort för att skydda miljön och minimera påverkan.
– Vi känner oss trygga med lokaliseringen, eftersom det är resultatet av ett gediget förarbete som gjorts i nära dialog och samråd med allmänheten och tillsynsmyndigheter, däribland Länsstyrelsen, säger Felicia Johnson projektledare för spårvägen på stadsbyggnadsförvaltningen.
Nästa steg är att invänta besked från Mark- och miljööverdomstolen på om ärendet tas upp för prövning.
Parallellt med kompletteringen fortsätter arbetet med spårvägsprojektet enligt beslut kring driftsstart 2029. Kommunen beskriver projektet som komplext och att det kräver omfattande samordning och tidsplaneanalyser genomförs löpande.
– Just nu har vi flera ärenden som ligger för beslut hos Mark-och miljödomstolen och vi råder inte över den tidsplanen. I viss utsträckning har vi tagit höjd för det, men den tiden är inte oändlig och flera förseningar kommer att påverka sluttiden, säger Joacim Öhman, projektchef spårvägen Uppsala kommun och Region Uppsala.
Miljöåtgärder:
Här är några av de åtgärder som kommunen gör för att skydda miljö och kulturvärden som finns på platsen:
-
- Upphöjning av brostöd som är placerade på den känsliga delen på åsen så att de hamnar ovanför grundvattenytan. Genom det och många andra åtgärder minimeras risken för negativ påverkan på grundvattnet och dricksvattenkvaliteten.
- Kommunen ska återställa våtmarken som bron kommer passera över. Efter bygget ska marken återställas och förbättras genom att skapa bättre förutsättningar för de groddjur som lever där idag.
- Arbetet kommer att anpassas så att ingen högt bullrande verksamhet får utföras under fåglarnas häckningsperiod 1 april-31 augusti.
- När spårvagnarna börjar rulla ska bullret från spårvagnstrafiken vara reducerat, av hänsyn till människor och djur i naturreservatet.
Här är några av de åtgärder som kommunen gör för att skydda miljö och kulturvärden som finns på platsen:
-
- Upphöjning av brostöd som är placerade på den känsliga delen på åsen så att de hamnar ovanför grundvattenytan. Genom det och många andra åtgärder minimeras risken för negativ påverkan på grundvattnet och dricksvattenkvaliteten.
- Kommunen ska återställa våtmarken som bron kommer passera över. Efter bygget ska marken återställas och förbättras genom att skapa bättre förutsättningar för de groddjur som lever där idag.
- Arbetet kommer att anpassas så att ingen högt bullrande verksamhet får utföras under fåglarnas häckningsperiod 1 april-31 augusti.
- När spårvagnarna börjar rulla ska bullret från spårvagnstrafiken vara reducerat, av hänsyn till människor och djur i naturreservatet.