Nyheter

ÅF Pöyry lanserar nytt varumärke

Jonas Gustavsson, vd och koncernchef AFRY.

ÅF Pöyry byter varumärke till AFRY.

Sedan den 22 februari 2019 är ÅF och Pöyry ett gemensamt bolag med projekt i över 100 länder. Idag lanserars det nya gemensamma varumärket AFRY.

ÅF grundades 1895 och Pöyry 1958. För elva år sedan bytte Ångpanneföreningen namn till ÅF, och nu är det dags för nästa nylansering.  Det nya varumärket AFRY är sammanslagning av bokstäverna i ÅF och Pöyry: AF+RY. Förkortningen har engelskt uttal, och för att undvika felsägning förtydligar bolaget med den fonetisk skriften: [eɪːfɹi]

Det juridiska namnet kommer dock att förbli ÅF Pöyry AB. 

I och med samgåendet, som genomfördes i februari i år, blev ÅF Pöyry en av de största i Norden och en global aktör med nära 17 000 medarbetare med kontor i 50 länder och projekt i 100 länder, och en årlig omsättning på cirka 20 miljarder kronor.

– Med lanseringen av AFRY förstärker vi vårt fokus på hållbarhet och befäster vår ställning som ett globalt företag. De tjänster och lösningar vi kan leverera är mer relevanta än någonsin givet den exponentiella utveckling vi står inför. Tillväxtresan de senaste åren har varit betydande med en fördubbling av omsättningen sedan 2015. Jag är glad över att få vara med om att skapa en gemensam plattform för hela bolaget, samtidigt som jag är stolt över att ta med vår levande historia in i framtiden, säger Jonas Gustavsson, VD och koncernchef AFRY, i ett pressmeddelande.

AFRY är ett ledande företag inom teknik, design och rådgivning, och kunderna finns främst inom infrastruktur, industri och energi. Med ett nytt gemensamt varumärke och erbjudande vill bolaget stärka sin position på kärnmarknader som Sverige, Norge, Danmark, Finland och Schweiz.