Nyheter

Bristfällig gjutning försenar tunnelöppning

Ena röret i Götatunneln är fortfarande avstängt. Foto: Trafik Göteborg

Den 26 september skulle Götatunneln i Göteborg åter ha öppnats upp helt, men brister i en betonggjutning satte stopp för det. Entreprenören som utförde uppdraget är AGN Haga, som nu också har hamnat i blåsväder hos Bolagsverket.    

Betonggjutningen i Götatunneln är ett förstärkningsarbete som krävs för att bära upp Västlänken som kommer att gå ovanför tunneln. Redan för tre år sedan påbörjades arbetet då NCC förstärkte det södra röret åt byggherren Trafikverket. Planen var att även det norra röret skulle förstärkas innan julhandeln drog igång 2018. Enligt GP flaggade NCC för att man inte skulle hinna med arbetet. Av olika anledningar, bland annat på grund av en överklagan och att så många andra byggprojekten pågår samtidigt i Göteborg, sköts arbetet fram och en ny upphandling gjordes som AGN Haga vann.

Den 26 september i år skulle förstärkningsarbetet i det norra röret vara helt klart och tunneln åter öppnas upp. Men nu visade det sig att AGN Hagas gjutningsarbete var bristfällig.

– Det var inte rengjord form, enligt praxis i branschen, berättar Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket, för Byggvärlden och fortsätter:

– De hade även valt felaktiga distanser för armeringskorgarna, därför var det inte utfört på ett korrekt fackmässigt sätt.

Vad det handlar om är en 30 meter lång gjutning i tunnelns tak. Den misslyckade gjutningen har nu bilats bort och för Trafikverket handlar det nu om att välja metod för omgjutningen. 

– Vi ska tillsammans med entreprenören diskutera metod. Antingen gjuter vi igen eller så använder vi sprutbetong. Vi kommer att ta beslut om vilken metod det blir i denna vecka eller i början av nästa. Jag vågar dock inte säga när vi kan öppna upp tunneln, det beror på vilken metod vi väljer.

Att låta AGN Haga utföra uppdraget igen fanns det inga tveksamheter kring, enligt Bo Larsson.

– Vi har fortsatt förtroende för entreprenören.

AGN Haga ansvarar även för Västlänkens deletapper Kvarnberget och Haga. Nyligen framkom uppgifter i GP att Bolagsverket inte godkänner konsortiets årsredovisning för 2020.

– Den förklaringen jag har fått är att det är ett administrativt fel som har begåtts. Det är klart att när det sker en sådan här sak kopplat till en bristfällig gjutning så påverkar det förtroendet, säger Bo Larsson.

Men ni avbryter inte samarbetet?
– Nej, det gör vi inte, men det påverkar absolut förtroendet. I dagsläget tyder inget på att de inte får fortsätta med Västlänken.

Enligt Alejandro Urciuolo, AGN Hagas styrelseordförande, lämnade bolaget in den finansiella rapporten till Bolagsverket i somras, godkänd av revisorn Ernst & Young. Dock beslutade man för att byta revisor för nästa budgetår till Price Waterhouse. 

– Av en slump daterades den ekonomiska rapporten som skickades till Bolagsverket och beslutet att byta bokföringsbyrå samma dag. Om beslutet om revisorsbytet hade daterats dagen efter hade vi inte fått några frågor. Detta är nu rättat, datumet för att byta revisor är ändrat och allt är i sin ordning och även godkänt, säger Alejandro Urciuolo.   

AGN Haga är ett konsortium som ägs av Italienska Webuild (tidigare Astaldi), turkiska Gülermak och norsksvenska NRC Group. Enligt Bolagsfakta.se hade bolaget 75 anställda 2019 och omsatte drygt en halv miljard kronor.