Den nya getingmidjan på plats

 
  • Spårarbete samt arbete med kontaktledningar återstår innan den nya Getingmidjan invigs. Foto: Trafikverket

    Spårarbete samt arbete med kontaktledningar återstår innan den nya Getingmidjan invigs. Foto: Trafikverket

Föregående
Nästa
 
Under semestern har arbetet med att bytet av järnvägsbron i Getingmidjan utförts helt enligt planerna. Arbetet har lockat många åskådare som kunnat följa den precisionskrävande processen.

Den nya järnvägsbron mellan Riddarholmen och Stockholm Central har nu kommit på plats. 

Själva lanseringen av brodelarna var järnvägssträckans mest kritiska och komplicerade arbete eftersom de lyfts på plats med hjälp av pråmar och kran från vattnet och inpassningen skedde med millimeterprecision. Väder och vind har därför haft stor betydelse för när lyften kunde genomföras. För att klara av att lyfta bron, som väger 1 700 ton och är 250 meter lång, var den uppdelad i två delar.

- Nu när båda brodelarna är på plats ska spåren svetsas samman och i övergångszonerna, norr och söder om bron, gjuts spårens befästningar fast i betongplattor. Sedan startar ett mycket intensivt och omfattande installationsarbete med all övrig teknisk utrustning som ska monteras, berättar Hans Stiller, projektledare på Trafikverket.

Under avstängningens sista tre veckor ska bland annat nya signaler, stolpar, skyltar och kontaktledningar installeras. Flera mil el-, signal- och telekablar ska komma på rätt plats. Och i tunnlarna under Södermalm och Riddarholmen ersätts de befintliga kontaktledningarna med kontakledningsskenor.

Den 17 augusti öppnar Getingmidjan igen och då har hela järnvägssträckan fått en ny teknisk livslängd på över 80 år.

Källa: Trafikverket

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 




Har du ett nyhetstips?
Tipsa redaktionen!
E-posta info@byggvarlden.se
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!