Dyrt stoppa Förbifarten

 

Förbifart Stockholm fryser produktionen.

Regeringen har fattat beslut om att avbryta produktionen i motorvägsprojekt Förbifart Stockholm fram till den 1 maj 2015.

I maj i år vann arbetsplanen för Förbifart Stockholm laga kraft i och med att den dåvarande regeringen stoppade alla överklaganden. I augusti hölls en officiell byggstartsceremoni för motorvägsprojektet, som ska finansieras med trängselskatter. Vänsterpartiet och Miljöpartiet har varit tydliga med att de vill lägga pengarna på kollektivtrafik istället.

- Hela 88 procent av invånarna i Stockholms län har röstat på riksdagspartier som vill bygga Förbifarten. Att blunda för det är märkligt ur ett demokratiskt perspektiv, säger Anna Wersäll, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare.

En frysning av Förbifarten kommer, enligt Stockholms Handelskammare, att kosta skattebetalarna två miljarder per år i utebliven samhällsnytta och projekteringspengar. Projektet har redan kostat 2,5 miljarder kronor.

- Om Förbifarten inte blir av kommer det även att påverka bostadsbyggandet då det kommer att bli svårt att få lönsamhet i områden som ligger lite längre ut.

Omkring 700 personer arbetar just nu med Förbifart Stockholm. Under den "frysta perioden" kommer Trafikverket endast att utföra sådant arbete som är kopplat till sökande av tillstånd och planer samt undanröjande av säkerhetsrisker för allmänna eller enskilda i pågående uppdrag. Detta innebär att arbeten med sökande av tillstånd och miljödom fortsätter, medan arbete i fält avbryts. Enligt Trafikverkets uträkningar kostar stoppet mellan 170 och 260 miljoner kronor i extrakostnader.

– Vi fryser nu projektet punkt för punkt i enlighet med beslutet, i avvaktan på att snabbt kunna återuppta arbetet igen den 1 maj 2015 om inget annat besked kommit innan dess, säger projektchef Johan Brantmark, i ett uttalande på Trafikverkets hemsida.

Till Sveriges Radio säger Johan Brantmark att ledningsomläggningarna på Bergslagsvägen är en sådan entreprenad som avbrutits.

- Det är den typen av jobb som vi avbryter eller redan har avbrutit. Vi ska se till att göra det här till minsta möjliga kostnad för skattebetalarna.

När det gäller planerade upphandlingar under perioden så kommer inga nya förfrågningar att publiceras och inga kontrakt att tecknas.

Dyrt stoppa FörbifartenByggstartsceremoni för ”förbifarten” i augusti 2014. Foto: Mikael Ullén.

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 




Har du ett nyhetstips?
Tipsa redaktionen!
E-posta info@byggvarlden.se
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!