Efter brosprängningen – aktörer kräver skadestånd

Efter brosprängningen – aktörer kräver skadestånd
Gamla Göta älvbron rivs nu sektion för sektion. I bakgrunden syns nya Hisingsbron.

Efter den misslyckade sprängningen av Göta älvbron kräver nu Vänerhamn Göteborgs stad på skadestånd, rapporterar P4 Göteborg. Hamnaktörens godshantering påverkades negativt under tiden som farleden var avstängd.

Efter sprängningen tvingades den vältrafikerade farleden mellan Göteborg och Vänern stängas av längre än beräknat. Ursprungsplanen var att släppa på trafiken förra måndagen, men först på fredagen kunde fartygen passera förbi resterna av gamla bron och under nya Hisingsbron.

– Vi tappade väldigt mycket godshantering som vi skulle haft, säger Vänerhams vd Göran Lidström, till radiokanalen.

Orsaken till avstängningen var att stora betongbitar hamnade för nära farleden. Vad som gick fel i sprängningsarbetet utreds nu av Skanska, som ansvarar för rivningen av Göta älvbron.

Hur mycket pengar som man kräver vill inte Vänerhamn gå ut med. Vem som får betala kalaset är också oklart. Enligt Christer Niland, avdelningschef för stora projekt på trafikkontoret i Göteborg – som är byggherre för rivningen – har han förståelse för att hamnbolaget vill hålla någon ansvarig i ärendet.

– Vi lämnar över skadeståndsärendet till försäkringsbolaget som gör sina juridiska värderingar, säger han till P4 Göteborg.

Även rederiet Thunbolaget har till branschtidningen Transportnytt sagt att man tänker begära ekonomisk ersättning. Förlusten för rederiet räknas till ett sexsiffrigt belopp.

Relaterade artiklar

Kigge Nilsson, Head of Relations, Isobetong
Anna Henriksson, vd, Sverigehuset
Fem år efter olyckan – förlikning efter broraset i Ludvika
De vinner tävlingen om Avenyn