Nyheter

Entreprenör kritiserar säkerhetsbrister

Efter ny tågolycka: Strukton Rail vill ha större inflytande över hastighet och avspärrning.

Trafikverket och den arbetande entreprenören samråder om tåghastigheterna. Men Strukton anser inte att de fått vara med.

Det är Trafikverket tillsammans med den spårarbetande entreprenören som bestämmer hastigheten. Men entreprenören Strukton Rails kommunikationschef Sven Kristiansen tycker inte att företaget fått vara med.

– Vi som entreprenörer måste få mer inflytande över hur arbetet med spårunderhåll ska gå till. Vi har varit tvungna att utföra arbetet med hög risk och kan inte själva påverka om hela spårområdet ska vara avstängt eller vilken hastighet förbipasserande tåg ska ha, säger Sven Kristiansen till Sekotidningen.

Thomas Andersson vet inte hur fort olyckståget körde.
– Faktainsamling pågår. Trafikverket, Transportstyrelsen och Statens haverikommission utreder olyckan, säger han. Efter olyckan på söndagskvällen stängdes spåret av.

– Banan var avstängd fram till igår, tisdag, klockan 11, säger Trafikverkets informatör Thomas Andersson.

Sträckan där arbeten bedrivs är sju kilometer lång. På platsen är det dubbla spår och det andra spåret var fortsatt trafikerat.

– Längs hela sträckan var det nedsatta hastigheter fram till igår. Det var lite olika hastigheter som gällde, men man fick inte köra full hastighet någonstans utan som mest 130 kilometer i timmen, säger Thomas Andersson.

SJ:s skyddsombud Lasse Andersson kräver lägre hastigheter förbi platser där arbete pågår. Han hoppas få besked idag, onsdag.

Efter den svåra tågolyckan på stambanan i söndags då en passagerare omkom kräver SJ:s skyddsombud Lasse Andersson lägre hastigheter.

– Att man kör i 200 kilometer förbi grävmaskiner är inte bra, säger Lasse Andersson.

Han vill att hastigheterna ska sänkas, men säger inte med hur mycket.
– Det är medvetet. Det beror på vilken sorts arbete som pågår intill spåret. 40 eller 70 kilometer är de farter som används oftast, säger Lasse Andersson.

Kravet är gjort med stöd av arbetsmiljölagen som ger skyddsombud särskilda rättigheter till besked i skyddsfrågor. Om SJ inte besvarar Lasse Anderssons framställan, eller om han inte är nöjd med beskedet, kan Arbetsmiljöverket vara tvunget att gå in och ta ställning i frågan. Lasse Andersson räknar med att få ett möte med sin arbetsgivare idag, onsdag.