Europas ”mest laddade” parkeringshus

Europas ”mest laddade” parkeringshus
Parkeringshuset Hagastaden får rekordmånga laddstationer. Foto: Baltasar Aguirre

Ett 500 meter långt parkeringshus under mark och med över tusen laddplatser färdigställs just nu i Hagastaden. Stockholm Parkerings nya parkeringshus blir unikt i Europa.  

På gränsen mellan Stockholm och Solna färdigställs nu ett 550 meter långt parkeringshus där alla parkeringsplatser från början förses med laddinfrastruktur. Med över tusen laddplatser blir det nya parkeringshuset Europas största för laddbara bilar.

– Med 1037 laddbara bilplatser blir garaget den parkeringsanläggning i hela Europa med flest laddstationer. Men vi ser gärna att någon annan slår vårt rekord, säger Fredrik Söderholm, vice vd och ansvarig för byggprojekt på Stockholm Parkering.  

Anläggningen, som är placerad helt under mark, får tre bilinfarter samt gångentréer från elva trapphus. På marknivå kommer nya Norra stationsparken att byggas, med en yta på 18 000 kvadratmeter.

Delad entreprenad

Byggherre är det kommunala parkeringsbolaget Stockholm Parkering. Byggprojektet genomförs som en delad entreprenad där Veidekke Entreprenad har ansvarat för mark-och stomarbeten. Kostnaden för projektet är 789 miljoner kronor. Laddinfrastrukturen kostar omkring 24 miljoner kronor. Det statliga investeringsstödet Klimatklivet har bidragit med fem miljoner kronor.

– P-huset Hagastaden är Stockholm stads sjunde garage med hundra procent laddstationer. Vi har märkt av en stor ökning av efterfrågan på laddplatser, säger Fredrik Söderholm.

Alla bilister är välkomna att parkera i garaget. Taxan är densamma oavsett drivsystem. En elbil kan laddas med två mil/timme.

Öppnar i mars

Projektet en del av Stockholm stads arbete med att elektrifiera trafiken och bygga över 100 000 nya laddplatser för elbilar fram till 2030, och 2026 ska Stockholm Parkering erbjuda laddmöjlighet i alla sina garage.

– Vi har som mål att Stockholms stad ska vara världsledande i att minska klimatutsläppen. Då måste det vara enkelt att välja bort bensin- och dieselbilen. P-hus Hagstaden är ett stort kliv på vägen mot en utsläppsfri stad med friskare luft, lägre buller och nollade utsläpp, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i en kommentar.

P-hus Hagastaden kommer att öppnas i etapper, med start i mars i år. I vår blir totalt 800 laddparkeringsplatser tillgängliga.

Relaterade artiklar

De får uppdraget att bygga Infinity
Tunga aktörer vill elektrifiera byggarbetsplatser
Världens första eldrivna betongpump
Elvägsprojekt banar väg för billiga långresor med elbil