Facket slog världsrekord

Facket slog världsrekord
Kommunal och Byggnads noterade världsrekord: Guinness Rekordbok gör en notering för den vepa som täckte Kommunals hus inför EU-parlamentsvalet.

En vepa är en vävd affisch i det större formatet, i detta fall 11 gånger 28 meter. Budskapet var att man skulle rösta rött och fotomodellerna var medlemmar i förbunden.

Enligt Kommunals kommunikationschef David Samuelsson slutade kostnaden på 300 000 kronor. Den delades mellan förbunden.

Var det värt priset?
— Ja. Det är svårt att värdera uppmärksamhetsvärdet i all reklam, men visst fungerar den, säger David Samuelsson och syftar bland annat på den extra reklam som Guinness-rekordet ger.

Normalt riktar sig Kommunals budskap till medlemmarna men kostnaden för det externa jippot är inte svårt att försvara, enligt David Samuelsson.
— Priset för Kommunal är lägre än en helsida i DN.

Chansen att göra hela Kommunals hus till en reklampelare kom då fastigheten skulle renoveras. Fönstren skulle ändå täckas och då Kommunal äger huset blev platsen gratis.

Hans Tilly, ordförande i Byggnads, siktar på att slå rekordet i nästa valrörelse. Kommunal vill också vepa vidare och har siktet inställt på avtalsrörelsen 2010 och Kommunals hundraårsjubileum samma år.

Johan Fock / Lag & Avtal

Läs fler nyheter på www.lag-avtal.se

Relaterade artiklar

Hög efterfrågan på arbetskraft inom bygg
”Stänger vi dörrarna får byggsverige stora problem”
Fyra av tio byggföretagare vill anställa fler nästa år
Ökad flexibilitet för företagen i nya arbetsrättsförslaget