Nordbygg

Film: En minut om kommunikationstrender inom samhällsbyggnad

Karin Larén är vd och kommunikationskonsult på Hallström PR
Karin Larén är vd och kommunikationskonsult på Hallström PR.

Karin Larén är vd och kommunikationskonsult på Hallström PR, en kommunikationsbyrå som är helt inriktad på samhällsbyggnadsbranschen. I Byggvärlden delar hon med sig kring några av de viktigaste kommunikativa prioriteringarna just nu för företag inom sektorn.

Som vd för en branschinriktad PR-byrå har Karin Larén regelbunden kontakt med journalister och företagsledningar inom hela branschen och får därför unik koll på vad som är på gång.

– Jag kan inte tänka mig någon roligare bransch som kommunikatör.  Det är ju faktiskt så att alla påverkas av byggd miljö, socialt, ekologiskt och inte minst ekonomiskt. Det är aspekter som jag tycker är viktiga att även folk utanför branschen ska känna till, inte minst för att göra det mer attraktivt och lättrekryterat!

När hon ombeds lista tre trender som är tydliga just nu väljer hon:

  1. ”Vi arbetar hållbart och digitalt” räcker inte

 – För bara något år sedan gick det att skryta med rätt så små hållbarhetsinsatser, nu har hållbarhetsarbete blivit så affärskritiskt och självklart att du verkligen måste göra något innovativt som ger konkreta resultat för att någon ska lyfta på ögonbrynen.  På samma sätt blir det nästan löjligt att tala om att man är ”digital”, du förutsätts vara det, så ska du försöka göra en nyhet av det så måste du kunna förklara hur du är det på ett effektivare sätt i förhållande till konkurrenter. Om du till exempel gör något helt nytt med AI där ni med siffror visa på en effektivare byggprocess, då har du något nytt och konkret att komma med, och det bör kommuniceras!

2. Vi vill skratta tillsammans

– En kul postcovid-effekt är hur folk bubblar av glädje och entusiasm när de väl får ses igen. Alla webbmöten där vi sett in i varandras vardagsrum har gjort oss mindre formella och när vi ses i verkligheten har denna närhetskänsla till varandra smittat av sig. Själv har jag inte minst sett det på arenor som Nordbygg och Almedalen som kommer tillbaka starkare, personligare och roligare!

3. Krismedvetande

– Branschen och naturligtvis kommunikationen kring den har fått ett tydligare krismedvetande. Tidigare såg vi hur kommunikation prioriterades bort under lågkonjunkturen, nu vet företag hur viktigt det är att förmedla förtroende och kommunicera för att behålla kunder och anställda även genom stormar.