”För dyrt gräva ner <br></br> t-banan”

”För dyrt gräva ner
<br></br> t-banan”
Det är tekniskt möjligt men komplicerat och för dyrt att gräva ner tunnelbanan mellan Gamla stan och Slussen i Stockholm. Det visar en utredning av ett alternativt förslag till utformning av Slussen.

Nyligen korades vinnaren bland de fem arkitektförslagen om det framtida Slussen i Stockholm. Men en grupp debattörer har hela tiden förordat en alternativ lösning, där tunnelbanan mellan de två stationerna Gamla stan och Slussen grävs ner.

— Världsmästaren har inte fått vara med och tävla, sa Lars Liedegren, en av skaparna bakom det alternativa förslaget, till Byggvärlden i november förra året.

Men nu har tjänstemännen i Stockholms stad utrett möjligheterna att gräva ner t-banelinjen och kommit fram till att det blir för dyrt, skriver Dagens Nyheter. Förutom kostnaden på 6-10 miljarder kronor måste den slitna trafikknutpunkten stängas helt mellan Slussen och T-centralen i minst två månader för att bygget skulle kunna genomföras — vilket tjänstemännen anser skulle leda till kaos i kollektivtrafiken. Grävprojektet skulle enligt uppgifter till DN dessutom fördröja bygget med fem till nio år.

Men de stridbara debattörernas svar lät inte vänta på sig. De anser i en uppföljande text i tidningen att det bara kostar 4,5 till 6,5 miljarder kronor att gräva ner t-banan. Dessutom anser de att ingen hänsyn tagits till den miljöförbättring en nedgrävd tunnelbana skulle medföra.

Relaterade artiklar

Catena bygger en av Nordens största logistikanläggningar
Klartecken för omdiskuterat bygge i Stockholm city
Ukrainakriget ger svårt prognosläge
Minskat byggande förutspås när investeringsstödet slopats