Nyheter

Förbifarten kan bli 12 miljarder dyrare

Anläggningsarbete i tunnel, upphängning av väggelement.
E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt och projektet byggs i ett 20-tal större entreprenader. Foto: Trafikverket

Förbifart Stockholm kan bli uppemot tolv miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat, enligt Trafikverket. Den totala kostnaden landar nu på upp till 53,5 miljarder kronor.
En förklaring till kostnadsökningen är det hävda Lovö-kontraktet.

Kostnaden väntas nu landa på mellan 51 och 53,5 miljarder kronor. I den tidigare beräkningen, från 2021, låg siffran på 41,7 miljarder. En av orsakerna till kostnadsökningen beror på att Trafikverket 2019 hävde kontraktet med en entreprenör, LSAB, Lovön samverkan AB, efter omfattande brister i arbetsmiljön.

– En säker arbetsmiljö är en av våra viktigaste frågor och allvarliga brister krävde ett byte av entreprenör. Utveckling i omvärlden har påverkat kostnadsutvecklingen. Därför justerar vi prognosen, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.

Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm, i varseljacka och bygghjälm.
Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm. Foto: Trafikverket

Förbifarten försenades fyra år

Vid hävningen 2019 försenades också öppningen av E4 Förbifart Stockholm fyra år, från 2026 till 2030.
Längre byggtid innebär ett ökat behov av att förvalta motorvägen under fler år, därmed ökar också kostnaderna. Även osäkerheter i omvärlden har påverkat projektet.

Trafikverket arbetar löpande för att hålla nere kostnaderna samtidigt som det finns osäkerheter som kan komma att påverka prognosen framöver. Därför presenteras den nya kostnadsbedömningen i ett spann.

– I det läge projektet befinner sig är det ofta tiden som styr kostnaderna. Därför arbetar vi hela tiden med att säkra tidplanen för att hålla nere totalkostnaden. Projektet är trots förändringen fortsatt samhällsekonomiskt lönsamt, säger Camilla Magnusson.

Trafikverket räknar med att E4 Förbifart Stockholm kan öppna för trafik 2030 enligt plan.

Problemen på Lovön började 2018

  • Augusti 2018: Trafikverket och Arbetsmiljöverket har under våren uppmärksammat brister i arbetsmiljön på E4 Förbifart Stockholms arbetsplatser ute på Lovön och stoppade arbetet i augusti.
  • Mars 2019: Trafikverket hävde kontraktet med LSAB, Lovön samverkan AB, den entreprenör som bygger tunneldelarna på Lovön. Grunden för hävning är kontraktsbrott avseende framförallt arbetsmiljö.
  • Maj 2019: Tillfällig entreprenör på plats. Veidekke Anläggning Öst fick uppdraget att utföra så kallade skyddsarbeten, ovan och under jord, under en begränsad tidsperiod på Lovöns två tunnelentreprenader.
  • November 2019: trafikverket avbröt upphandlingen gällande ny entreprenör, eftersom de fått in få för få anbud.
  • Mars 2020: Trafikverket tecknar kontrakt med AF Gruppen.