Fraktar berg över vatten
Bengt Niklasson och Linus Levinson vid hamnen i Sätra. Foto: Anna Sjöström
Hamnen började byggas hösten 2016 och är nu i dagarna påbörjades skeppningen av bergmassor från Sätra till Slagsta.
I Sätra krossas bergmassorna under mark innan de transporteras på band till fartygen.
Miljödomen tar hänsyn till buller, för att störa omgivningarna så lite som möjligt.
Anna Sjöström 14 Dec 2017
För att minska vägtransporterna ska en stor del av bergmassorna att skeppas bort med båt och nyligen öppnade den tillfälliga hamnen i Sätra för transport.
Berget som sprängts ut i tunnlarna krossas och transporteras på band till fartygen. Massorna går sedan över Mälaren till mottagningshamnar där de tas om hand, för att användas till andra byggprojekt.
Sätra varv som är en av de tre tillfälliga hamnarna under bygget av Förbifart Stockholm. De övriga två finns på norra och södra Lovön.
Nu har man hunnit provköra anläggningen i Sätra några gånger och håller på med en del justeringar.
– Bland annat ska en scanner monteras in, som larmar om det kommer för stora delar på bandet. Sedan ska vi också sätta in en metalldetektor, som stoppar bandet om det råkar komma metall från till exempel borrstål, säger Linus Levinson, projektledare Tunnel Söder, Trafikverket.
Varje båt lastas med mellan 1 400 och 1 800 ton. Lastningen tar cirka fem timmar.
Från Lovöhamnarna kommer lasterna att vara större.
Trafikverket har tecknat kontrakt med Skanska som köper bergmassor från de tunnelarbetena i Sätra. Bergmassorna skeppas därför till Skanskas mottagningshamn i Slagsta. Totalt rör det sig om 1 500 000 ton. Till att börja med kommer två båtar att gå mellan Sätra och Slagsta.
Av de 22 miljoner ton bergmassor som sprängs ut kommer cirka 9,5 miljoner ton att fraktas sjövägen på Mälaren.
– Sjötransporter är en relativt ny, men tydlig, miljösatsning från Trafikverkets sida. I Förbifartens villkor från regeringen står det inskrivet att materialet i största möjliga mån ska transporteras till sjöss, säger Bengt Niklasson som ansvarar för hamnverksamheten och sjöfarten i projektet.
Han fortsätter:
– Den stora fördelen med att transportera bergmassor sjövägen är att det blir betydligt färre tunga transporter på Stockholms trafiknät och nära bostadsområden. En sjötransport motsvarar ungefär 80–100 lastbilstransporter.
Bullernivåerna regleras i miljödomen och Trafikverket har vidtagit flera åtgärder för att minska bullret. Bland annat har transportbanden täckts över och man har placerat flera ljudmätare vid fritidshusen på andra sidan Mälaren, för att se till att de håller sig inom tillåtna nivåer.
Ett steg för att minska bullret har varit att låta anläggningen bli flytande, den ligger på pontoner.
– Det gör också att byggtiden förkortades betydligt och när vi är klara här går det relativt snabbt att montera ner allt, säger Linus Levinson.
Sjötransporterna kommer att pågå fram till 2022.
Fakta: Hamnarna i projekt Förbifart Stockholm
E4 Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Förbifarten går från Kungens Kurva i söder till Häggvik i norr med sex nya trafikplatser i ytläge. Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter. Av vägens 21 km går drygt 18 km i tunnel. Byggtiden är cirka tio år med trafikstart 2026.
Trafikverket har tre utlastningshamnar: Sätra, norra Lovön och södra Lovön
Tre mottagningshamnar finns i Slagsta (där Skanska tar emot bergmassorna), Löten (där Sand och Grus AB Jehander tar emot cirka 5 miljoner ton) och Bålsta (NCC, 3 miljoner ton.).
Varje hamn styrs av en separat miljödom.
Transporterna från norra Lovö startar nu i mitten december, hamnen på södra Lovö startar driften i början av februari.
Anna Sjöström 14 Dec 2017
Lediga jobb
-
Sollentuna Kommunfastigheter AB, SKAB, söker projektchef med driv
Är du en drivande och lösningsorienterad projektchef inom fastighetsbranschen? -
Bonava söker projektansvarig för hyresrätter
Har du erfarenhet av hyresrätter och vill vara med och driva hyresrättsprojekt efter de överlämnats till kund? -
Projektchef Nyproduktion
Fastighets AB Balders portfölj växer i Stockholm och söker nu en erfaren chef till gruppen Nyproduktion. -
Lokalförsörjningsstrateg/Projektledare
-
CFO till nordisk koncern i spännande framtidsbransch!
Placeringsort kan vara Stockholm, Helsingfors eller Oslo, det viktiga är att du är rätt person -
Projektingenjör till Stockholm/Mälardalen
Just nu söker vi en projektingenjör med placering på projekt i Stockholmsområdet.
E-posta info@byggvarlden.se
Relaterade artiklar
Mest lästa
Prenumerera
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!
-
SEHED förvärvar skuldtyngd Stockholmsbyggare
"Planerar för att lämna rekonstruktionen bakom sig och göra comeback"
-
Peab Byggsystem startar eget konstruktionsföretag
Ny vd rekryteras och tio nya arbetstillfällen skapas.
-
Bemanningsföretag vill anställa sparkade visselblåsare
"Det är deras förtjänst att vi stoppar kriminalitet"
-
Vårens hetaste projekt - ny topplista
Karlatornet petar ner Forsåker från förstaplatsen.
-
Gamla sjukhusdörrar fick nytt liv
Här är vinnarna i återbruks-tävling.
-
"Kommer ställa ytterligare krav vid finansiering av byggprojekt"
Sju banker går samman för en mer hållbar byggbransch.
-
Grönt ljus för Motalas nya landmärke
Facklan som kommer lysa över Vättern.
Produktnyheter
Ett helt vanligt plåttak, men med integrerade solceller
Vi på PLW Energihus har ett unikt solcellssystem som ger dig två produkter i en. Ett nytt plåttak och solceller som är princip osynliga. Välj mellan dubbelfals eller vårt egenutvecklade klick-system ClicSeam™.Radiatorer i gjutjärn eller stål
Högeffektiva radiatorer i kundunika dimensioner & finish på 4 veckors ledtid!Dalform introducerar låsbart medicinskåp i sitt sortiment!
Smarta förvaringslösningar inomhus!
Med Ovellas® lösningar förenklas arkitekternas planeringsarbete för nya byggobjekt som involverar förvaringslösningar inomhus.