Byggvärlden har hört med Skanska, NCC, Peab och Veidekke om betydelsen av infrastruktur-segmentet för bolagen, hur det har sett ut de senaste åren och hur man tror segmentet kommer att utvecklas framöver.
Anders Lilienberg, marknadschef, Väg och Anläggning, Skanska Sverige:
Hur viktigt är infrastrukturs-segmentet (affärsområdet) för er?
– Infrastruktursegmentet är mycket viktigt för Skanska. Det är ett segment som växer då samhället måste rustas och ett segment som också innehåller många stora utmaningar, inte minst avseende resurser och inhemsk kompetens.
Sett till hela er verksamhet i Sverige, hur stor del utgör infrastruktur?
– Den utgör cirka 30-35 procent av Skanska Sveriges verksamhet inkluderat infrastruktur med tillhörande material och tjänster.
Hur har segmentet utvecklats de senaste åren?
– Marknaden för infrastruktur har växt mer än husbyggande under de senaste åren. De underliggande behoven inom infrastruktur är stora och vi förväntar oss att den skillnaden blir ännu större kommande år.
Tror ni på en ökning/minskning framöver?
– Vi planerar för att marknaden ska växa, men vi ser också att upphandlingar i vissa fall skjuts på framtiden så det är något som vi måste ta höjd för i våra beräkningar.
Hur ser konkurrensen ut i dag?
– Det är i stort sett alltid stor konkurrens på alla projekt. Konkurrensen ökar inom vissa delsegment med många anbudsgivare och extremt låga priser, inte minst på mindre projekt. Den utländska konkurrensen finns oftast på de större projekten. Där vi ser tendenser till ett mindre antal anbudsgivare är då de kontraktuella villkoren är mindre attraktiva.
Hur många större infrastruktur-projekt är ni sysselsatta med just nu?
– Vi strävar alltid efter att ha rätt antal projekt och det har vi just nu, inom flera olika segment. Det åstadkommer iv genom att ha en gedigen process där vi fortsätter att prioritera projekt och kunder som värderar vår kompetens, erfarenhet, och systematik, vårt klimatarbete – och inte minst de projekt som skapar förutsättningar för ett bra samarbete som i slutändan skapar kundvärde. Exempelvis Slussen SN82, Beccs åt Stockholm Exergi, NKT kabeltorn i Karlskrona, Lundbyleden etapp 2 åt Trafikverket i Göteborg. Saltkajen i Stockholm åt Stockholms Stad.
Kenneth Nilsson, affärsområdeschef, NCC Infrastructure:
Hur viktigt är infrastrukturs-segmentet (affärsområdet) för er?
– Alla affärsområden fyller en viktig roll i NCC:s verksamhet, och det finns kopplingar och beroenden sinsemellan. På helåret står affärsområdet NCC Infrastructure för 28 procent av koncernens nettoomsättning och 24 procent av rörelseresultatet. Vi upplever en god efterfrågan på både kort och lång sikt tack vare de nordiska ländernas ambitiösa planer och satsningar på både nybyggnation samt renovering och underhåll av nationell och regional infrastruktur.
Sett till hela er verksamhet i Sverige, hur stor del utgör infrastruktur?
– Under första kvartalet 2025 utgjorde Infrastructure 42 procent av NCC:s nettoomsättning i Sverige.
Hur har segmentet utvecklats de senaste åren?
– Under de senaste åren har NCC Infrastructure haft en stadig positiv utveckling i både omsättning och lönsamhet, tack vare ett ökat fokus på strategiska segment där vi har specifik kompetens och där det finns en stark marknad, till exempel eldistribution, vattenrening, vattenkraft och stora infrastrukturprojekt.
Tror ni på en ökning/minskning framöver?
– Vi ger inga prognoser om framtiden. Däremot ser vi att regeringarna i de nordiska länderna har ambitiösa planer och satsningar på infrastruktur, och man har annonserat stora offentliga investeringar inom flera av våra strategiska segment där NCC har en stark position med unik specialistkompetens.
Hur ser konkurrensen ut i dag?
– Marknaden är god, och vi har konkurrens från både svenska och utländska entreprenörer. NCC är väl positionerade för många projekt tack vare att vi har unik spetskompetens och erfarenhet av att driva stora komplexa projekt, vilket gör oss till en trygg partner.
Hur många större infrastruktur-projekt är ni sysselsatta med just nu?
– Vi har ett antal stora projekt i både produktionsfas och tidig fas i Sverige. Några exempel är våra två Västlänken-projekt, tunnelbanan i Hagastaden och de stora vattenreningsprojekten Käppalaverket, Margaretelund reningsverk, Nya Rya vattenverk i Göteborg och Görvälnverket.
Fotnot: NCC inkluderar inte sina stora industriomställningsprojekt i affärsområdet Infrastructure, de ligger i ett separat affärsområde (Green Industry Transformation).
Lotta Brändström, affärsområdeschef Anläggning samt ansvarig för del av affärsområde Industri (Peab Asfalt och Swerock):
Hur viktigt är infrastrukturs-segmentet (affärsområdet) för er?
– Infrastrukturprojekten ligger inom våra affärsområden Anläggning och Industri (beläggning) som har fortsatt att gynnas av offentliga satsningar på infrastruktur och den pågående klimatomställningen. I en tid då efterfrågan på bostäder har varit svag så bidrar den stora variationen av uppdrag och projektstorlek samt den geografiska spridningen till stabilitet i Peabs verksamhet.
Sett till hela er verksamhet i Sverige, hur stor del utgör infrastruktur?
– Affärsområde Anläggning, som till stor del drivs av stora infrastrukturprojekt, omsatte närmare 15 miljarder kronor i Sverige 2024, vilket var omkring en tredjedel av den svenska omsättningen. Och till det kan vi lägga vår beläggningsverksamhet som står för omkring halva Industriomsättningen, som uppgick till cirka 10 miljarder kronor i Sverige 2024.
Hur har segmentet utvecklats de senaste åren?
– Vi har haft hög aktivitet de senaste åren och omsättningen har vuxit inom infrastrukturverksamheterna. I många av projekten kommer vi dessutom in allt tidigare och arbetar tillsammans med beställaren för att utforma rätt lösningar. Det ger oss möjlighet att nyttja hela Peabs bredd och kompetens.
Tror ni på en ökning/minskning framöver?
– Inom Anläggning förväntas investeringarna för 2025 ligga på höga nivåer. Det finns ett stort behov av förbättrad infrastruktur i hela Norden, inte minst med tanke på den hållbara omställning som pågår i våra samhällen. Utbyggnad av elnät, ökade investeringar i vägar och järnvägar samt i hamnar och farleder är de främsta drivarna av tillväxt. Vi ser även ökade investeringar inom totalförsvaret och kriminalvård.
Hur ser konkurrensen ut i dag?
– I de flesta anbud vi lämnar har vi konkurrens från andra aktörer. Vi ser ett fortsatt intresse från utländska aktörer vad gäller de större projekten.
Hur många större infrastruktur-projekt är ni sysselsatta med just nu?
– Vi är involverade i ett antal större projekt, till exempel bygger vi en järnvägstunnel på etappen Haga-Rosenlund inom Västlänken i Göteborg, vi bygger en ny väg- och järnvägssträcka i ett nytt industriområde i Boden och så bygger vi om slussen i Södertälje. Men vår anläggningsverksamhet har förmågan att genomföra projekt av alla storlekar.
Marcus C Nilsson, verksamhetsområdeschef Veidekke Infrastruktur Sverige:
Hur viktigt är infrastrukturs-segmentet (affärsområdet) för er?
– Det är en stor och viktig del i Veidekke, vi finns representerade i stora delar av landet och har över tid förstärkt vår position.
Sett till hela er verksamhet i Sverige, hur stor del utgör infrastruktur?
– Strax under 50 procent.
Hur har segmentet utvecklats de senaste åren?
– Infrastruktur har utvecklats väl med en kontrollerad tillväxt både gällande storlek och lönsamhet.
Tror ni på en ökning/minskning framöver?
– Vi tror att marknadsförutsättningarna för infrastruktur kommer vara fortsatt positiv vilket gör att det finns goda förutsättningar att utveckla vår verksamhet. Vi är selektiva vid val av projekt och lägger mer fokus på var och när vi har förutsättningar att vara med och skapa värden för våra kunder, detta kan leda till både en ökning och under perioder lägre aktivitet.
Hur ser konkurrensen ut i dag?
– Vår upplevelse är att det är tuff konkurrens och många som är med och lämnar anbud, allt för ofta upplever vi en osund låg prisnivå som över tid inte leder till en sund bransch.
Hur många större infrastruktur-projekt är ni sysselsatta med just nu?
– Ett drygt 10-tal projekt som är större än 500 miljoner kronor.