Sandra Mobaraki, bygginspiratör och Carolin Solskär, årets IT-kvinna 2019, samt tidigare innovationschef har startat en podd.
– Syftet med podden är att lyfta fram det häftiga och positiva med våra respektive branscher, säger Sandra Mobaraki.
Första avsnittet släpptes nyligen av The Skolskar and Mobaraki show. Där pratade bland annat om stereotyper i respektive bransch och om tanken med podden.
– Branscherna som vi kommer att representera i podden påtalas oftast i sammanhang där det förekommer en mansdominans. Men vi anser att det finns så mycket mer än så att lyfta upp. Vårt syfte är att, genom vår resa, våra röster och vårt intresse för branscherna kunna visa upp det som gör att vi älskar våra respektive branscher. Det här är vårt sätt att kunna bidra till branschens utveckling där vi anser att kompetensförsörjningen är en viktig fråga. Vi är övertygade om att branscherna då måste hållas relevanta och vara ett alternativ för karriärsväxlare och även unga, där hoppas vi att fler personer får upp ögonen för branscherna genom vår podd, säger Sandra Mobaraki.
Vad kommer ni att prata om framöver?
– Vi kommer vara väldigt personliga i podden, vi diskuterar våra resor, tankar men även insikter som vi fått. Utöver detta kommer vi ha ett ämne som vi diskuterar i varje avsnitt. Det kan handla om allt från AI till ett häftigt byggprojekt som sticker ut. Vi kommer dock alltid diskutera teman som har med bygg eller techbranschen att göra. Vår målsättning är att man ska få kunskap i varje avsnitt alternativt inspiration samtidigt som man blir glad.
Till vilka vänder sig podden?
– Målgruppen är personer som är intresserade av bygg samt techbranschen men osäkra på om det är rätt för dem. Vi har valt att inte djupdyka allt för mycket i de respektive projekten eller nyheterna, främst för att det inte ska bli ett för avancerat språk. Man ska inte vara tvungen att ha en koppling till branscherna för att det ska vara underhållande och lärorikt.
Kommer ni att ha gäster?
– Till en början kommer vi inte ha gäster, vi har diskuterat om att eventuellt ta in vissa exklusiva gäster som vi anser har en intressant profil och som är relevanta för våra branscher.
Hur ska ni göra för att sticka ut bland alla poddar som finns?
– Carolin och jag har byggt upp två varumärken inom respektive område, där vi flitigt använder instagram. Tillsammans har vi ungefär 12 000 följare som vi når ut till och där vi kan sprida vår podd. Utöver detta så lägger vi otroligt stor vikt vid innehållet. Vi vill att vem som helst ska kunna lyssna på podden, och bli intresserad av någon av våra branscher. Språket kommer vara enkelt och vi vill inte att det för avancerat, då finns det en risk att man tappar intresse. Sen handlar det om att vara kontinuerlig, jag och Carolin kommer att släppa ett nytt avsnitt varje vecka. Och vår målsättning är att det blir bättre för varje avsnitt.
Hur känner du och Carolin varandra?
– Jag och Carolin lärde känna varandra genom en gemensam vän, Narmina Abdolova, som driver podden ”Mäktiga Kvinnor”. Vi båda hade medverkat i podden och träffades därefter på ett event. Efter det så fortsatte vi att hålla kontakten, tillsammans med Narmina Abdolova arrangerade vi ett seminarium på plats i Almedalen hos breakit där temat var ”Mäktiga kvinnor i mansdominerade branscher”. Därefter har min och Carolins relation utvecklats, vi kompletterar varandra väldigt väl och har samtidigt samma värderingar. Vi ville göra något tillsammans, där vi båda kunde vara med och bidra till våra branschers utveckling. Och därav startade vi podden, det ligger mycket arbete bakom och vi är otroligt glada över att vi äntligen är live.
Podden görs i samarbete med Academy och den finns på Spotify och iTunes.