Nyheter

Grönans nya skruvbygge

Det här är byggnadsverket som slingrar sig runt sig självt och ger besökaren en känsla av viktlöshet.Vi pratar om Gröna Lunds kommande attraktion Twister, en berg- och dalbana i trä.

När Byggvärlden besöker Gröna Lund i Stockholm en gråmulen februaridag är det tomt på besökare. Nöjesparken har vinterstängt och slår upp sina portar först i maj. Men det betyder inte att det saknas personer på plats. Under befintliga berg- och dalbanor och andra attraktioner råder det febril aktivitet. Om några månader ska en helt ny attraktion stå klar. – Vi har inte haft en berg- och dalbana i trä sedan 1965, så nu kände vi att det är dags. Det handlar om nostalgi. Träbanor ger en annan, mjukare känsla, säger Peter Osbeck, attraktionschef på Gröna Lund. Twister heter den nya åkattraktionen, som just nu växer fram med hjälp av cirka tio snickare som alla har jobbat på Gröna Lund tidigare. När banan är klar ska de som vågar få uppleva airtime, alltså en känsla av viktlöshet, nio gånger. Banan kommer dessutom att slingra sig genom och på andra attraktioner. – Det har varit en utmaning att bygga här, eftersom det redan var trångt. Banan kommer att bli historisk på så sätt att det händer så mycket på en så liten yta, förklarar Korey Kiepert, ingenjör på det amerikanska företaget The Gravity Group, som står bakom konstruktionen. Berg- och dalbanan består av en galvaniserad och vitlackerad stålbas, som kommer i färdigbyggda moduler från USA. Själva åkbanan består av ett cirka 30 centimeter tjockt trälager, byggt av amerikansk tall. Målet är att attraktionen ska likna gammaldags berg- och dalbanor från början av 1900-talet. En berg- och dalbana i trä låter som en investering med stora underhållskostnader? – Visst, trä kräver mer underhåll. Varje dag kommer vi att få promenera igenom banan för att se att allt är okej, säger Peter Osbeck. Berg- och dalbanor i trä är anrika attraktioner på nöjesparker världen över. Att Sverige nu bygger en sådan skapar uppståndelse hos fantaster. Peter Osbeck berättar att Gröna Lund till sommaren får besök av föreningen American Coaster Enthusiasts (ACE), som ska provåka banan. Twister har dock stark konkurrens på nära håll. Balder, som finns på Liseberg i Göteborg, har två gånger utsetts till världens bästa berg- och dalbana i trä i omröstningar på internet. Hur ska ni klå Balder som Sveriges bästa berg- och dalbana i trä? – En bra fråga. Balder är en helt annan typ av berg- och dalbana. Den är högre och större, men Twister kommer att bli komplex. Det kommer att hända mycket, säger Peter Osbeck.

Twister

  • Är en ny berg- och dalbana i trä, som just nu byggs på Gröna Lund i Stockholm. Klar i maj 2011.
  • Tillverkare är The Gravity Group från USA.
  • Projektkostnaden ligger på cirka 60 miljoner kronor.
  • Ska korsa sin egen bana 24 gånger och ha en topphastighet på 61 kilometer i timmen.

3 sköna berg- och dalbanor i trä

  • Balder: Finns i Göteborg, invigdes 2003 och har flera gånger utsetts till världens bästa berg- och dalbana i trä. Kostade cirka 100 miljoner kronor att bygga. För pengarna fick nöjesparken 190 000 löpmeter virke, som vilar på en 6 450 kvadratmeter stor betongplatta.
  • American Eagle: Invigdes 1981 och ska under några år ha varit världens längsta, högsta och snabbaste berg- och dalbana. Ligger i nöjesparken Six Flags Great America, i närheten av Chicago.
  • The Beast: Finns på Kings Island i Ohio, USA. Invigdes 1979.