”Halva inne” inte lämpligt <br></br> i skolannons

”Halva inne” inte lämpligt 
<br></br> i skolannons
Nya Byggymnasiets annons med uttrycket ”halva inne” fälls av Reklamombudsmannen, rapporterar Dagens Media.

Nya Byggymnasiets annons visade en bild på en byggarbetare och texten ”Är du den som vill bli oumbärlig på jobbet? Med nästan 50 % praktik på företag har du redan halva inne, när du går ut alltså!”.

Men en person reagerade på ordvalet och anmälde annonsen till Reklamombudsmannen. Anmälaren menar att ordvalet kan leda till att färre flickor söker sig till utbildningen.

Nya Byggymnasiet hävdade att uttrycket ”halva inne” i dag är allmänt använt och att man velat ”efterlikna ungdomars eget vardagsspråk”.

Dagens Media skriver att reklamombudsmannen inte tycker att annonsen är könsdiskriminerande. Men den fälls ändå eftersom den ”inte är utformad med vederbörlig känsla av socialt ansvar och den särskilda aktsamhet som ska iakttas i fråga om marknadskommunikation som riktas till barn och ungdomar”.

Relaterade artiklar

”Stänger vi dörrarna får byggsverige stora problem”
Fyra av tio byggföretagare vill anställa fler nästa år
Ökad flexibilitet för företagen i nya arbetsrättsförslaget
Färre utländska arbetstagare i Sverige