Han ska sprida grön bild av Skanska

Han ska sprida grön bild av Skanska
Skanska anställer en marknadsdirektör. Byggbolaget ska synas ännu mer bland kunderna. Och de ska visa sig från den gröna sidan.

Det är en satsning på marknadsföring som Skanska gör med en nyinrättad tjänst som marknadsdirektör. Håkan Danielsson kommer att ingå i ledningsgruppen för Skanska Sverige.

– Det här är en mycket spännande utmaning, säger den cyklande fembarnspappan till Byggvärlden. Han är också civilingenjör som jobbat på Skanska sedan 1994 i olika roller inom kommersiell fastighetsutveckling.

Vad har du fått för direktiv i din nya tjänst?

– Vi ska synas ännu mer ute på marknaden. Jobba mer mot kunderna och vara drivande. Det kommer också att handla mycket om att marknadsföra grönt byggande, där vi satsar på att bli en av de ledande aktörerna.

Är det lönsamt med grönt byggande i dag?

– Vi ser en ökad efterfrågan på gröna lösningar och ser absolut möjligheten till fler gröna affärer.

Ni ska bli mer kundfokuserade. Mot vilka kunder; privatpersoner eller stora professionella beställare?

– Alla typer av kunder — som privatkunder, kontorshyresgäster och stora beställare.

Största faran ser Håkan Danielsson i konjunkturen. Och står sig bara den handlar det om att rekrytera. Även då blir bilden av Skanska något för marknadsdirektören att jobba med. Skanska ska vara en attraktiv arbetsgivare.

Håkan Danielsson

Ålder: 45 år.

Utbildning: Civilingenjör från KTH, lantmäteri med inriktning mot fastighetsekonomi.

Bakgrund: Började på Skanska 1994, har bland annat varit vd för Skanska Fastigheter Stockholm.

Familj: Gift och har fem barn.

Bor: Hus i Vällingby.

Aktuell: Tillträder som marknadsdirektör på Skanska den 1 januari 2011.

Relaterade artiklar

Han blir ny chef för samhällsutformning på WSP
Pilotprojekt: fossilfri entreprenad
Heidelberg Materials rekryterar hållbarhetschef från Betongindustri
MVB utser två nya arbetschefer