Hochtief får bygga överdäckning

Hochtief får bygga överdäckning
Trafikverket beslutade i torsdags att ge uppdraget att bygga överdäckning över Norra stationsområdet i Stockholm till det tyska bolaget Hochtief. Kontraktet är värt 839 miljoner kronor.

Men på Hochtiefs svenska filial i Stockholm korkade man inte upp några champagneflaskor.

— Vi är glada naturligtvis, men det är en överklagandeperiod på tio dagar, säger Mats Sjödin, projektchef på Hochtief.

Hochtief har i dagsläget två entreprenader på Norra Länken tillsammans med Oden. Det här blir det första jobbet som bolaget gör på egen hand i Sverige.

— Det är ett jätteviktigt uppdrag. Det ligger i linje med den plan som har satts upp, att komma in på den svenska marknaden, säger Mats Sjödin.

På Hochtiefs två Norra Länken-entreprenader jobbar totalt 25 personer. På den svenska filialen arbetar fyra tjänstemän. För överdäckningsprojektet tror Mats Sjödin att bolaget kommer att behöva rekrytera cirka 25 nya tjänstemän.

— Plus kollektivpersonal, men hur många kan jag inte bedöma i dag, säger han.

Hochtiefs uppdrag handlar om att överdäcka E4:an och E20. Ovanpå vägarna ska den nya stadsdelen Hagastaden byggas. Vägtunnlarna ska förbindas med Norra Länken-tunnlarna.

— Det knepiga i konstruktionen är att den ska dimensioneras för höga explosionslaster, motsvarande två ton trotyl. Det hänger ihop med att det ska sättas hus ovanpå konstruktionerna, då måste de stå pall för en explosion, säger Lars Lilja, Trafikverkets biträdande projektchef.

Detaljplanen för området har överklagats till regeringen, men byggstart väntas i sommar eller strax efter sommaren. Kontraktet med Hochtief ska tecknas när alla nödvändiga beslut är fattade.

Totalt fick Trafikverket in fyra anbud, vilket Lars Lilja är nöjd med. Förutom Hochtief lämnades anbud från Bilfinger Berger, Skanska samt Züblin och E Pihl & Søn i konsortium.

— Jag var lite skeptisk till hur många anbud vi skulle få på det här jobbet. Fyra tycker jag är ganska bra, det är ett stort komplicerat jobb och nu finns det mycket infrastrukturprojekt i Stockholm. De utländska entreprenörerna verkar ha kommit till Sverige för att stanna, säger lars Lilja.

Norra station

Norra stationsområdet är en ny stadsdel som ska byggas på gränsen mellan Stockholm och Solna.

Sammantaget planeras det för cirka 5 000 bostäder och 25 000 nya arbetsplatser. I Solna ska ett nytt universitetssjukhus, Nya Karolinska Solna, byggas.

Stadsdelen väntas stå klar år 2025.

Källa: Stockholms stad

Relaterade artiklar

Nu är Karlatornet högst i Norden
De bygger Axevalla Hästcentrum
HD prövar inte frågan – tvisten om Gondolens skadestånd är avgjord
Överklagar miljardkontrakt i tunnelbanans utbyggnad