Nyheter

HSB Bostad har nöjdast kunder

Jonas Erkenborn (tv) , vd HSB Bostad, med kollegor som tillsammans tog emot priset för att ha nöjdast kunder 2016. Foto: Susanne Bengtsson

HSB Bostad är årets vinnare i Prognoscentrets mätning ”Sveriges nöjdaste kunder”.

I kategorin Bästa projekt var det JM som tog hem segern med sitt projekt Jasminen i Örebro.

HSB Bostad blev bästa bostadsföretag med ett NKI (Nöjd Kund Index) på 79, jämfört med branschindex på 73. Indexet visar hur nöjda bostadsköparna är med HSB Bostad och resultatet grundas på de bostäder som blivit klara för inflyttning under 2016.

Faktorerna som mäts är bland annat den personliga servicen, pålitligheten när det gäller att leverera felfria bostäder samt bostadens kvalitet.

– Vi har längtat efter att få stå överst på pallen, och vi är oerhört glada och stolta över utmärkelsen. Inom HSB står medlemmar och bostadsköpare alltid i centrum och vi har därför arbetat målmedvetet och långsiktigt med att öka kundnöjdheten. Segern är en riktig laginsats, vi har byggt upp en kultur och ett engagemang hos medarbetarna och har ett bra samarbete, säger Jonas Erkenborn, vd HSB Bostad.

Han menar också att det är viktigt att verkligen lyssna på kundens upplevelser.

– Nollade protokoll är inte alltid samma sak som en nöjd kund. Det finns en gråzon mellan entreprenadjuridiken och upplevda fel. Om kunden upplever brister är det jätteviktigt att lyssna, återkoppla och rätta till.

I kategorin ”Bästa projekt” gick segern till JM:s projekt Jasminen i Örebro. Det fick ett NKI-värde på 90, ett rekord i sammanhanget.

– Vi visste att vi hade ett bra projekt och hade satt höga mål från början, som alla i projektet jobbade mot. Våra kunder hade höga förväntningar, och det är extra kul att vi lyckades leva upp till dem. För oss är kunden viktigast, säger Mikael Stantz, platschef på Jasminen.

Årets NKI-undersökning, som baseras på cirka 8000 svar från bostadsköpare under 2016, mäter kundens totala nöjdhet, hur bostaden motsvarat förväntningarna och hur bostaden står sig i jämförelse med en idealbild. 2016 hade kundnöjdheten ett medelvärde på 73 i inflyttningsfasen och 69 i garantifasen.

– I år kan vi konstatera att ingen aktör når 2015 års rekordhöga nöjdhet men fortsatt rör det sig om mycket fina prestationer, säger Ellinor Lindström, affärsområdeschef på Prognoscentret.

Enligt henne finns det flera förklaringar till att nöjdheten i branschen inte förbättras. De senaste åren har många nya aktörer kommit in på marknaden och i branschmätningen och oftast tar det lite tid innan kundnöjdheten blir riktigt hög. Dessutom har etablerade utvecklare ställts inför nya utmaningar i form av ökade produktionsvolymer och brist på arbetskraft vilket gör det svårare att bibehålla en hög kvalitet. 

Ytterligare en orsak är att köpare av nyproducerade bostäder blir allt yngre (den största gruppen är 26-35 år). Yngre människor tenderar att vara svårare att tillfredsställa vilket återspeglas i NKI-resultaten.
        
Årets bästa företag:

1)      HSB Bostad, 79 i NKI
2)      JM, 78
3)      BoKlok och Ikano Bostad, 77

Bästa bostadsprojekt:
1) Jasminen, JM, 90 i NKI

2) Kapelle, Riksbyggen, 89
3) Sandlyckan, BoKlok, 87
Kungsträdgård. Karl XI, Bonava, 87