Hustillverkaren är Sveriges mest uppkopplade företag

 
Hustillverkaren är Sveriges mest uppkopplade företagSamuel Holmström, vd på Lundqvist Trävaru. Foto: Paulina Holmgren Hallå där Samuel Holmström, vd för Lundqvist Trävaru i Piteå, som av Telenor och Breakit har utsetts till Sveriges mest uppkopplade bolag.

Grattis, hur känns det?
– Det är jättekul detta. Vi har egentligen aldrig reflekterat över om vi jobbar mer uppkopplat än någon annan. Men när man sen börjar reflektera över hur vi jobbar så inser man ändå att vi är ganska uppkopplade.

Kan du kortfattat beskriva hur ert system fungerar?
– Vi har skapat ett ritverktyg på vår hemsida i 3D där kunderna enkelt själva kan rita upp sin byggnad och få priset direkt i webbläsaren. När kunden väl beställer så finns all data redan där. Jag och min kollega är uppvuxna med datorspel så inspirationen kommer därifrån, vi tänkte att kan man bygga hus i Sims så ska man väl kunna det även så här.

Men det ställer väl samtidigt krav på kunderna att de kan rita?
– Ja, absolut, det är också det som är vår största utmaning. Det är svårt att göra ett program enkelt. Syftet är heller inte att skapa ett nytt CAD. Det vi har gjort är att kunden får göra de val som kunden faktisk är kapabel att göra, inte vilken lutning det ska vara på taket, exakt var fönstren ska sitta eller hållfasthetsfrågor.

Hur har det tagits emot av kunderna?
– Det har tagits emot jätteväl. Den vanligaste frågan är: vad kostar det? Här får kunderna den information de vill ha direkt. När kunden sen kontaktar oss kan våra säljare lägga energi på rätt saker i stället för att enbart sitta och räkna på en massa offerter.

Finns det något negativt med er affärsmodell?
– Allt har sina utmaningar, vissa kan förstås tycka att det är jobbigt att behöva rita själva. Men de som bygger nya hus är oftast de som har tillgång och kan hantera en dator.

Hur har företaget utvecklats de senaste åren?
– Jag kom in som anställd i bolaget 2010 och då omsatte bolaget 10 miljoner. Förra året, alltså 2020, omsatte vi 105 miljoner kronor och i år ser det ut som att vi kommer att landa på cirka 170 miljoner kronor. Vi har översatt vår hemsida och verktyg för den norska marknaden så nu säljer vi även dit. Vi gör också ett test nu där vi har översatt vårt byggsystem till engelska för att lansera oss i USA tillsammans med en partner där. Vi gjorde lanseringen i januari och hittills har vi sålt fem byggnader i USA. Det här systemet möjliggör en annan typ av tillväxt.

Taggar

Teknik IT

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 




Har du ett nyhetstips?
Tipsa redaktionen!
E-posta info@byggvarlden.se