Jätteprojekt ger Malmö nytt liv

Jätteprojekt ger Malmö nytt liv
När Kockumsvarvet lades ner deppade arbetarstaden. Men de senaste åren har Malmö sjudit av byggliv. <br/>— Beslutet om bron gav nytt liv åt Malmö, säger Krister Jeppsson, NCC:s platschef vid station Hyllie — stans nya jätteprojekt.

Krister Jeppsson var med när det gamla varvsområdet i Västra hamnen förvandlades till ett område med bostäder och kontor. Det sägs att det jobbar fler i området i dag än under varvets storhetstid.

Många av bostäderna är exklusiva och attraktiva. JM visar en trerumslägenhet i bostadsrättsföreningen Glasbruket en vårsolig lördag. Den generöst tilltagna balkongen bjuder på vid havsutsikt.

— I höstas var det lite trögt men nu går det bra att sälja bostäder. Efterfrågan är stor. Jag gissar att vi haft 60-70 sällskap här i dag, säger JM:s säljare Pernilla Magnusson mellan diskussionerna med spekulanter.

Nästa stora utbyggnad, som ännu bara är i sin linda, är Hyllie. Först kom Öresundsbron, sedan etableringarna vid brofästet och tågstationen i Hyllie.
— Det här är första stationen i Sverige när man kommer från Europa, säger Krister Jeppsson.

Stationen påminner om ett ufo men har fått smeknamnet ”Pucken” eftersom den ligger intill hockeyladan. Percy Nilsson och hans bolag Parkfast har redan byggt Malmö arena för ishockey och andra evenemang.

Precis bredvid ”Pucken” bygger danska Aarslef en tunnel till Point Hyllie som kommer att bli ett av Sveriges största byggprojekt. I mitten av maj sätts spaden i jorden till de fyra husen. Det högsta kommer att bli 29 våningar — 95 meter högt.

— Det blir byggstart i maj. Vi äger all mark och har bygglov så bygget kommer att bli av, försäkrar Pia Andersson, vd för byggherren Annehem.
— Jag har också krav på mig i kontraktet med Malmö stad. Om jag inte byggt till ett visst värde vid en viss tid kommer vi att få betala vite, fortsätter Pia Andersson.

Omkring 300 bostäder ska det bli men exakt hur många eller i vilken upplåtelseform är oklart — efterfrågan när det väl är dags att ta beslut får avgöra. Bostäderna har inte inflyttning förrän 2012, 2013.

— Vi är glada att det är kontor som vi kommer att bygga först, säger Pia Andersson medan hon och Linda Haddemo, kommunikationsansvarig på Annehem, visar modellen över området.

Tullen kommer att ha sina lokaler i det första huset som byggs med inflyttning i december 2010. Då ska tågen börja gå. I första huskroppen ryms även butiker i anslutning till stationen; som kaféer, pressbyråer och blomsterhandlare.

Hela Annehems projekt innebär en investering på 1,5 miljard kronor. En riktig godbit för entreprenörerna att slåss om. Annehem har egna projektledare och köper delentreprenader, därför är inte uppdragen upphandlade än. Och de räknar med att gynnas av den vikande konjunkturen.

— Priserna låg tidigare på en enormt hög nivå men har nu sänkts, med ungefär 10-15 procent, säger Pia Andersson.

Med bland annat brobygge, Citytunneln, bostäder, ishockeyarena, fotbollsarena var Malmö så hett att det knappt fanns byggare att få tag på för ett år sedan.
— Då var det överhettat och det är inte heller bra. Nu är det mer normalt, säger Krister Jeppsson.

Fakta / Här är de största projekten

Några av de största projekten i Malmö som startade under 2007-2009:

Shoppingcenter, Emporia

3 miljarder kronor

Om- och tillbyggnad vid sjukhuset MAS

Cirka 730 miljoner kronor

Multisportarena

Cirka 600 miljoner kronor

Fotbollsstadion, Swedbank Stadion

500 miljoner kronor

Tunnlar och BEST-arbeten, Citytunneln

400 miljoner kronor

Varuhus, Ikea vid Svågertorp

350 miljoner kronor

Bangårdsanpassning, Malmö central

350 miljoner kronor

Kontor och operativa enheter, Husie

300 miljoner kronor

Kontor, Dockums

300 miljoner kronor

Ombyggnad till hotell, Rosen

8 och 9 290 miljoner kronor

Källa: Sveriges Byggindustrier

Relaterade artiklar

Catena bygger en av Nordens största logistikanläggningar
Klartecken för omdiskuterat bygge i Stockholm city
Ukrainakriget ger svårt prognosläge
Minskat byggande förutspås när investeringsstödet slopats