Katalogen som överlevde webben

Katalogen som överlevde webben
Nyligen kom nummer 58 av Elfa-katalogen. Den ges ut sedan 1945 och rymmer i år 2 898 sidor späckade med komponenter.

* Erik Gravenius, informationsansvarig på Elfa, hur kan en sådan tegelsten av papper överleva år 2010?

– Vi har kollat med våra kunder vad man har den till, och oftast sitter man och bläddrar och slår i katalogen, och sedan beställer man via nätet.

– Service- och underhållstekniker tycker dessutom att den är väldigt praktisk att ta med sig ut i fält när de jobbar.

– Sedan används den ofta också som undervisningsmaterial i skolor. Den brukar stå i matte- och fysiklärares bokhyllor. Det finns faktasidor längst bak om våra produkter, till exempel för att visa hur en konding funkar och hur ett motstånd är uppbyggt.

* Vad är det som gör katalogen bättre än er hemsida?

– Jag tycker personligen att det är lättare att skaffa sig överblick – på ett uppslag kan du ha tio, femton produkter. Vi försöker göra det med vår hemsida också, men oftast får man bättre översikt i en tryckt katalog.

* Hur stor är upplagan?

– I år låg vi nog på en totalupplaga på drygt 120?000, fast då är det sju olika språk. Den svenska katalogen tryckte vi i ungefär 40?000 exemplar.

* Katalogen är gratis, är det värt kostnaden för Elfa?

– Om man tittar på elektronikmarknaden i stort ger alla våra stora internationella konkurrenter ut en katalog. Och har du en katalog på det lokala språket ligger du långt, långt före dina konkurrenter.

– Det kan tyckas konstigt år 2010, men så är det. Det tryckta mediet är faktiskt fortfarande väldigt genomslagskraftigt.

Relaterade artiklar

Krigets påverkan är både direkt och indirekt
NCC köper danskt entreprenadföretaget
NCC Housing blir Bonava
WSP förvärvar PRD konsult