Nyheter

KO kritisk: ”Vi kan gå vidare till domstol”

Luddiga avtal som är svåra att förstå. Konsumentombudsmannen är kritisk till byggföretagens förhandsavtal och funderar på en rättsprocess.

Under hösten och vintern har ett tiotal anmälningar från olika privatpersoner kommit in till Konsumentombudsmannen (KO). Enligt Daniel Karfs, handläggare på KO, är den gemensamma nämnaren att kunderna inte har förstått avtalen.

— Tio anmälningar kanske inte låter så mycket men det är det för oss. Vi har också läst igenom avtalen, som är från olika byggföretag, inklusive Skanska, och jag kan hålla med om att de är luriga och inte helt lätta att förstå, säger han.

KO funderar därför på att ta ärendena vidare till en rättsprocess. Det som ligger närmast till hands är, enligt Daniel Karfs, Marknadsdomstolen.

— I nuläget är det så. Då kommer vi inte att representera en enskild person utan det är vi som är part i målet. Fördelen är att en sådan process är relativt snabb jämfört med en civilrättslig tvist där vi blir som advokat för enskilda individer, säger Daniel Karfs.

Vad är målet med en eventuell process i Marknadsdomstolen?
— Vad som då kan hända är att motparten förbjuds att marknadsföra på ett visst sätt. I en civilrättslig process så är det också så att det blir bostadsrättsföreningen, och inte byggbolaget som blir motpart i målet.

Det låter som ett kryphål i lagstiftningen.
— Ja, det kan man säga att det är. Vi funderar också på att uppmärksamma lagstiftaren om att detta kanske är någonting som ska justeras.