Lukta dig till en bra lya

Lukta dig till en bra lya
Synen är inte allt. I alla fall inte enligt JM. Med lukter och dofter vill man få kunder att nappa på nybyggda lägenheter.

Redan i december förra året öppnade JM sina dörrar till en väldoftande visningslägenhet i Älta utanför Stockholm. I samband med att cirka 190 lägenheter i nyfunkisstil uppförs har inredare pyntat med dofter och ljud.

Enligt Charlotta Nordin, marknadskoordinator på JM, har kunderna visat ett stort intresse för visningslägenheten. Och nu har JM fått blodad tand.

— Ja, åtminstone vad gäller mer personliga visningslägenheter. Vi vill gärna försöka anpassa oss mer utifrån de tänkta målgrupperna, även om det inte alltid behöver vara med ljud och dofter, säger hon.

Vad har ni använt er av för dofter och ljud egentligen?
— Bland annat har vi i köket har vi haft ljud som ska spegla förberedelser av en middag, till exempel med hackande på en skärbräda. Och det har doftat kaffe och choklad. I badrummet har vi haft ljudet av en person som duschar, och som sjunger i duschen.

Finns det planer på att locka vissa intressegrupper till exempel hårdrockare med gitarriff eller operaälskare med ljuva arior?
— Nja, hårdrockare är nog en för smal målgrupp. Sedan kan vi kanske inreda ett ungdomsrum med en hårdrocksstil.

Det finns ingen risk för att ni skrämmer bort eventuella kunder som inte tycker om chokladdofter eller duschsånger?
— Nej, det tror jag inte. Visst är det så att vi alla har olika stilar, men de flesta ser nog detta som en extrakrydda. Många visningslägenheter är annars stela.

Relaterade artiklar

Stabilt tredje kvartal för Peab
Starkt första halvår för Wästbygg
Växer så det knakar i fasaden
Kuststaden och KlaraBo går samman