Nyheter

Lyhörd infrastruktur tävlar om arkitekturpris

Aga-depån. Foto: Kasper Dudzik

De nominerade till Trafikverkets arkitekturpris visar vilken central roll infrastruktur har i människans vardagsliv.
Resecentrum, spårvägsdepå, gatumiljö och trafikplats – alla fyra är skapade med lyhördhet och förståelse för hur människor använder miljöerna. Vinnaren avslöjas på Sveriges Arkitekters Arkitekturgala den 10 mars.

– Juryn har fått se exempel i olika skalor och kontexter, där människans roll i transportsystemet varit central i den arkitektoniska processen. Resultatet är anläggningar och miljöer som ödmjukt samspelar med resenären och landskapet, säger landskapsarkitekt MSA Johan Folkesson, juryns ordförande och chefsarkitekt på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Trafikverkets arkitekturpris går till en omsorgsfullt utformad och väl fungerande infrastrukturanläggning som motsvarar höga krav på god arkitektur, hållbarhet samt hänsyn till natur- och kulturvärden. Vinnare och nominerade ska också ha kvaliteter som gör att de bidrar till att utveckla samhället och blir en förebild. Priset delas ut vartannat år och administreras av Sveriges Arkitekter.

De nominerade är:

– Aga-depån, Lidingö

En underhållslokal för spårtrafik som inte bara fått funktion utan också arkitektonisk omsorg. Arkitekterna har kunnat följa med under hela bygget, vilket ger ett mer genomarbetat resultat. De för lokstallar klassiskt valvformade taken berättar om innehållet ­– här finns det spårvagnar.
Arkitekt: &Rundquist och BBH Arkitektur & Teknik.
Beställare: Trafikförvaltningen, Region Stockholm.

– Angered resecentrum, Göteborg

Resecentrumets utseende och placering är ett samarbete mellan arkitekten, stadsdelsförvaltningen och den lokala gruppen Unga Stadsutvecklare utifrån en gedigen medborgarprocess. Huset är väl utformat – ”som en glänsande femsidig ädelsten”, motiverar juryn – och ett nav för stadsdelen och de resande.
Arkitekt: Wingårdh arkitektkontor.
Beställare: Västfastigheter.

– Området Klarabergsgatan, Stockholm

Klarabergsgatan och anslutande gator är bland de mest välanvända stråken i hela Sverige. Det som tidigare var ett trist bilkaos har förvandlats till en gästvänlig gata med mest plats för fotgängare, även om kollektivtrafik, cyklar och bilar också får plats. Ett starkt gestaltningsgrepp ger länkar till Sergels torg och platsens kulturarv.
Arkitekt: WSP.
Beställare: Trafikkontoret, Stockholms stad.

– Spillepengens trafikplats, Malmö

Malmö har fått en värdig och tydlig entré i sin expanderande norra del. Platsen har blivit tryggare för alla trafikslag genom en planskild trafiklösning, efter att tidigare ha varit en rörig skärningspunkt. Nu svingar en elegant bro pendlarna över en stor cirkulationsplats som cyklisterna fått ett eget grönt, kuperat stråk genom.
Arkitekt: Ramböll.
Beställare: Malmö stad.

– Infrastruktur binder ihop platser och gör städerna levande. Den tar ofta stor plats i våra livsmiljöer och det är viktigt att den är väl utformad. Vi är därför glada och stolta att Trafikverket delar ut sitt arkitekturpris på vår arkitekturgala, säger Ariella Nisell, chef för arkitektur och kommunikation på Sveriges Arkitekter.

Juryn har bestått av arkitekt SAR/MSA Pia Kjellgren Schönning, Sweco, arkitekt SAR/MSA Johnny Lindeberg, konstnär Ebba Matz samt landskapsarkitekterna LAR/MSA Katharina Nyström, Kent Wickström och juryordförande Johan Folkesson, Trafikverket.