Nyheter

Machoseminarium drog fullt hus

Panelen, fr v: Kerstin Alnebratt, Föreståndare, Nationella genussekretariatet, Pierre Olofsson, VD, Skanska Sverige, Paula Lejonkula, Expert mångfaldsfrågor, Sveriges Byggindustrier, Johan Lindholm, Ordförande, Byggnads. Lars Bergqvist, ordförande Byggcheferna.

I våras drog Byggcheferna och Byggnads igång kampanjen Stoppa machokulturen.

I Almedalen fortsatte debatten inför fullsatta läktare.

– Hela Sverige vinner på att byggbranschen går ut och pratar om machokultur, säger genusforskaren Kerstin Alnebratt.

Under våren har vi kunnat ta del av fördomsfulla budskap på affischer och i annonser. Kampanjen ”Stoppa machokulturen” har varit en gemensam satsning från Byggcheferna och Byggnads som velat röra om i grytan.

Debatten fortsatte i Almedalen. En bra bit över hundra åhörare kom till Samhällsbyggnadsarenan för att ta del av budskapet och dela med sig av sina synpunkter.

– Vilken uppslutning! Jag hade en känsla i magen att det skulle kunna bli ett stort intresse. Vi verkar även ha lockat många utanför byggbranschen, säger Lars Bergqvist, ordförande i Byggcheferna.

– Vi träffar verkligen mitt i prick. Det här är ett ämne som berör, säger Johan Lindholm, ordförande Byggnads.

I panelen fanns Kerstin Alnebratt, Föreståndare, Nationella genussekretariatet. Hon hyllade initiativet, men konstaterade också att det är en gigantisk utmaning man står inför.

– Jämställdhet och mångfald måste vara ett ständigt pågående arbete. Det räcker inte med en kampanj. Det gäller att få in dessa frågor i den ordinarie verksamheten, i kärnverksamheten. Dessutom måste frågan vara ledningsdriven. Uppföljning är också viktigt.

Ett känslosamt inslag under seminariet var när målaren Natalie Westermark berättade om hur hon behandlats på sin arbetsplats.

– Jag skulle diska och städa. Jag var ju ung tjej och dög inte som målare. Dessutom fick jag skamfulla förslag från mina arbetsledare. Jag försökte göra om mig och antog en mer grabbig stil för att passa in, men det ledde till att jag tappade bort mig själv.

Natalies berättelse stämmer väl med svaren från den enkät som Byggcheferna och Byggnads gjort och som ligger till grund för kampanjen. Enligt den upplever 45 procent att det finns en attityd inom byggbranschen om att kvinnor inte är lika lämpade som män att arbete. 8 av 10 anser att kvinnor har fysiska begränsningar som gör att de inte klarar alla arbetsuppgifter.

Lars Bergqvist konstaterar att arbetet med att skapa en jämställd byggbranschen är en tuff utmaning.

– Vi var här i Almedalen redan 2005 och försökte locka kvinnor till branschen, och det har inte hänt så jättemycket sedan dess. Under denna period har vi ökat andelen kvinnliga medlemmar från sex till 8,5 procent. Men vi fortsätter vårt arbete med att försöka ändra attityder och kulturer, till hösten kommer vi exempelvis att anordna seminarier.