Malmös nya framsida

Malmös nya framsida
Jätteprojektet Nya Triangeln ska bli Malmös nya framsida - en grön oas mitt i centrala Malmö.
Mitt emellan Citytunnelstationen Triangeln och köpcentrumet med samma namn uppför NCC jätteprojektet Nya Triangeln med 4 600 kvadratmeter kontor, ett 70-tal nya butiker, 190 bostäder och 400 parkeringsplatser under mark. Ett projekt som ska bli Malmös nya framsida.

Den trista parkeringstomten bakom köpcentrumet Triangeln i Malmö ska bli en grön oas mitt i centrala Malmö. Nu när Citytunneln har öppnat blir baksidan av Triangeln det första som möter resenärerna i den nordliga uppgången. Det tog Fojab arkitekter fasta på när de skulle rita det som kommer att bli den nya naturliga framsidan på köpcentrumet.

Många gamla hus i området har rödbrunt tegel med en sockel i granit. Arkitekterna har gjort en modern tolkning av rödbrunt, glaserat tegel med ett tidlöst uttryck. Dessutom får butiksdelen en fasad av granit och kalksten, säger Ulrika Lindmark, projektchef för Triangeln på NCC.

Kontorshuset får ett uttryck och bostadshusen ett helt annat. Ändå går de bra ihop med varandra. Butikerna integreras med det befintliga köpcentrumet Triangeln. 

Just nu byggs två våningar parkering med 400 platser under mark. Två väldiga kranar står mitt i byggarbetsplatsen som bildar en stor krater på området. 

Visst är det en utmaning att bygga mitt i stan så här, men det har fungerat bra med inhägnaden av området och vi har en vakt som står och håller uppsikt när våra transporter ska in på området, säger Anders Gullberg, platschef på NCC Construction. 

Bland det första som byggdes var en transportgata som leder in till det underjordiska garaget där det ska bli en lastkaj och en rondell för att göra det smidigt för butikernas leveranser. Vi tar den vägen in på bygget och Anders Gullberg berättar att gjutningen ska starta samma dag. Inne på byggarbetsplatsen ser vi vart de åtta rulltrapporna och 20 hissarna är inplanerade. 

Ovanpå de två garagevåningarna byggs två våningar handel om cirka 12 000 kvadratmeter med plats för ett 70-tal butiker och restauranger. Själva kontorshuset om cirka 4 600 kvadratmeter uppförs i sydvästra hörnet av kvarteret och får panoramafönster på kortsidan mot söder. Eftersom butiksplanet under är utskjutande får den första kontorsvåningen en grönskande terrass. Likaså penthouse-våningen på cirka 500 kvadratmeter.

De övriga tre våningsplanen är cirka 1 300 kvadratmeter vardera och går att dela på fyra, men i första hand hyr vi ut ett helt våningsplan eller mer. Vi är mitt uppe i förhandlingar, men inget hyreskontrakt är påskrivet än, säger Ulrika Lindmark.

Kontorshuset får en egen entré och här finns också en speciell hiss för cyklar som leder upp till en cykelparkering uppe på innergården. Både gallerian och kontorsdelen kommer att miljöcertifieras enligt GreenBuilding och Breeam på nivån very good. Att kunna erbjuda cykelparkering är en del av detta, tillsammans med duschar som också krävs för certifieringen. 

GreenBuilding innebär en energiförbrukning som är minst 25 procent lägre än branschnormen och Breeam mäter bland annat byggnaders koldioxidutsläpp, energi- och vattenförbrukning och miljöeffekter av valda byggmaterial.

Det handlar också om att tänka grönt under byggtiden och vi arbetar ständigt med minskade transporter, bra materialval och miljövänlig avfallshantering. Extra fokus har lagts vid att stänga ute ljud från stadslivet och att skapa en trivsam innemiljö. I kontoren och gallerian installeras den senaste belysningstekniken enligt GreenLight, berättar Ulrika Lindmark.

Det är EU-kommissionen som har tagit fram det frivilliga belysningsprogrammet GreenLight. Det leds av Energimyndigheten och ska stimulera till investeringar i energieffektiva belysningsanläggningar. 

Taken täcks av sedum, som fångar upp dagvattnet och ger en vacker grön miljö som syns allra mest från höghuset som uppförs ovanpå halva kontorshuset bakom penthouse-våningen. Höghuset blir inte inflyttningsklart förrän april 2014, men övriga bostadsrätter, kontorshuset och butikerna invigs sommaren 2013. Kontoren byggs enligt NCCs koncept Future Office som innebär flexibla lösningar anpassade till varje hyresgäst. Målet är en arbetsplats som främjar kreativitet, arbetsglädje och effektivitet.

Tack vare Citytunnelstationen Triangeln som bara ligger 50 meter från dörren tar det endast 15 minuter att ta sig till Kastrup. Det märks att närheten till goda kommunikationer står högt upp på listan hos företagen. Här får du både ett stationsnära läge, och tillgång totalt 140 butiker och restauranger under samma tak, säger Ulrika Lindmark.

Det blir också en ny bussknutpunkt direkt utanför dörren. För den som är bilburen finns ju också gott om parkeringsplatser i huset. Mixen av boende, kontor, handel, service och hotellet intill gör att området blir levande dygnet runt. Man räknar med att cirka 100 000 människor kommer att röra sig här varje dag.

Höghuset blir nästan lika högt som Hiltonhotellet vid nuvarande köpcentrumet Triangeln och lika högt som Sankt Johanneskyrkan mitt emot. På Sankt Johannesgatan med utsikt mot parken blir det plats för restaurangernas uteserveringar.

Triangeln har tidigare varit lite av Malmö centrums baksida, men genom att allt fler tar Citytunneln in till stan blir Nya Triangeln i stället Malmös framsida, avslutar Ulrika Lindmark.

 
Om Nya Triangeln

NCC bygger cirka 12 000 kvadratmeter handel, cirka 4 600 kvadratmeter kontor, garage i två våningar under mark med 400 p-platser och cirka 190 bostäder i kvarteret Kaninen i Malmö. Arkitekt: Fojab. 

Handelsytorna integreras i det befintliga köpcentrumet Triangeln. 

Inflyttning är planerad till sommaren 2013.

Kontorshuset byggs ovanpå gallerian mot Rådmansgatan.

Citytunneln Triangeln har en uppgång bara 50 meter härifrån och den öppnade 2010. 

 

 

Relaterade artiklar

Bygger ny hotelldel i form av en båt
Tecknar avtal om bygge av kontor värt 800 miljoner
Bygger ut anstalten för 900 miljoner kronor
Nu är Karlatornet högst i Norden