Maria sänks under vattenytan

Maria sänks under vattenytan
Stockholms nya pendeltågstunnel monteras på plats i Riddarfjärden. "Sänkningen är ett komplicerat arbete på totalt 150 steg"
I dag sänks den första av Citytunnelns tre delar ner i Riddarfjärden. För att det tekniskt komplicerade arbetet ska lyckas krävs dykare, tunnelexperter och bra väder.

För förbipasserande och boende har det varit svårt att undgå det febrila arbete som länge pågått i vattnet och längs kajen vid Söder Mälarstrand i Stockholm. Gulklädda arbetare som svetsar och monterar på stora, flytande betongblock har blivit en vanlig syn.

Men nu ska de tre elementen försvinna – ner under ytan.

Citybanan går mestadels i berg, men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattnet för att banan ska kunna gå i en bergtunnel. Lösningen är en tunnel som sänks ner i Riddarfjärden. Efter år av förberedelser är det i dag dags att sänka ner det första elementet, som fått namnet Maria.

Thomas Lindberg, Projektchef på JVS som bygger tunneln, hade igår förmiddag ett möte med byggteamet.

– Vi började med att titta på väderleksrapporten eftersom det blåste ganska ordentligt. Men vi kom fram till att vi ändå skulle köra igång med förberedelserna. Sänkningen är ett komplicerat arbete på totalt 150 steg som vi måste följa noggrant, berättar han.

Tunneldelarna sänks med hjälp av ballasttankar som fylls med vatten.

– Vattnet trycker ner tunneldelen och vi använder pontoner som ”flöten” för att det ska bli en kontrollerad rörelse, berättar Jesper Niland, projekteringsansvarig vid Trafikverket.

Byggteamet började fylla tankarna med vatten klockan sju imorse. Dykare kommer att hjälpa till vid nedsänkningen och allt övervakas från ett kontrollrum med hjälp av GPS.

Trafikverket välkomnar allmänheten att komma förbi och titta på nedsänkningen.

– Vi har tagit emot många samtal från människor som är nyfikna. Vi kommer att finnas här från och med klockan sju och bjuda på kaffe och ha filmvisning. Men arbetet är så komplicerat att vi inte kan säga en exakt tid när elementet kommer att sänkas, man får ha tålamod, säger Eva Rådmark Herrder, kommunikationschef på Trafikverket.

Tunneldelarna fästs på plats i tre etapper under våren och sommaren.

Citybanan beräknas vara klar 2017. Hittills håller Trafikverket både tidplan och budget.

Marie Bergström
[email protected]

Titta på Trafikverkets film om hur sänkningen går till: http://www.youtube.com/watch?v=S6_e3YG156s

Citybanan

Vad: En 6 km lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. Två nya stationer: Stockholm City och Stockholm Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro i Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms stad, Stockholms läns landsting och SL.

Varför: Infarten till Stockholm Central är överbelastad med tåg. Med Citybanan fördubblas kapaciteten och tågen kan gå tätare och punktligare.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor

Trafikstart: 2017

 

Relaterade artiklar

Citybanan kan bli ”Tunnel of the year”
Ny samverkansmodell i Västlänken
Station ovanpå spåren
Utmaningar i centrum