Nyheter

Martinsons levererar till pilotprojekt för NollCO2

Lidl-butiken i Visby är pilotprojekt för SGBC:s nya miljöcertifiering, NollCO2. Bild: LINK arkitektur och Lidl Sverige

Lidls klimatneutrala butik i Visby får en KL- och limträstomme som tillverkas, levereras och monteras av Martinsons.
Butiken som ska stå klar i juli 2020 blir pilotprojekt för Sweden Green Building Councils nya miljöcertifiering NollCO2, som är bland de tuffaste i världen.

– Martinsons har lång erfarenhet av att planera, producera och hitta konstruktionslösningar för affärslokaler och vi har haft ett bra samarbete med dem. Butiken i Visby är utvecklad på detaljnivå och Martinsons stomme i KL- och limträ blir en viktig del i att nå ett netto-noll-utsläpp, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör Lidl Sverige, i ett pressmeddelande. 

Sweden Green Building Councils nya NollCO2-certifiering strävar efter att byggnader ska ha ett nollutsläpp av växthusgaser under hela sin livstid, från planeringsstadiet till rivning.

Lidl-butiken i Visby blir pilotprojekt för certifieringen och för att den ska uppfylla kraven och därmed bli Sveriges första klimatneutrala dagligvarubutik krävs att både beställare, arkitekt, byggentreprenör och leverantör har ett helhetstänk för hela processen.

Martinsons kommer att leverera 240 kubikmeter KL-trä och 150 kubikmeter limträ som tillsammans ska utgöra butikens stomme.

– Vår miljöcertifiering och miljövarudeklaration är ledande i vår genre och vi uppfyller de hårt ställda kraven när det gäller vår del i projektet. Att bygga i trä är det miljövänligaste valet och konstruktionen kommer att binda koldioxid under byggnadens hela livslängd, säger Robert Vikström, Account Manager på Martinsons.

Produktionen av materialet pågår just nu och Martinsons kommer även att montera stommen med start i september i år.
– Fyra erfarna medarbetare åker till Gotland för att genomföra montaget, som beräknas ta tio veckor, säger Robert Vikström.

Lidl har mottagit högsta betyg för tre av sina senaste butiker enligt miljöcertifieringen BREEAM. Dagligvarukedjans målsättning är alla nya butiker ska miljöcertifieras.

 – Vi är stolta över att vara delaktiga i vad som kan bli vägledande för framtidens sätt att bygga. Martinsons har alltid haft hållbarheten i fokus, så det här projektet passar oss som hand i handsken, säger Robert Vikström