Miljardkontrakt tecknat för tunnelbanestation Sofia

 
Miljardkontrakt tecknat för tunnelbanestation SofiaIllustrationer: Region Stockholm/Sweco  
 Implenia Sverige AB har signerat kontrakt med Region Stockholm gällande den nya tunnelbanestationen Sofia på Södermalm i Stockholm, en av världens djupaste tunnelbanestationer. Kontraktet är värt cirka 1 000 MSEK.
- Vi har fyra pågående entreprenader i samma bergknalle, konstaterar Jiri T Englén, vd Implenia Sverige.

Utbyggnaden av Stockholms tunnelbanenät pågår för fullt. Nu är ännu en entreprenad tilldelad. Den 3 maj tecknade Implenia kontrakt för Station Sofia, som blir Stockholms djupaste tunnelbanestation, belägen cirka 100 meter under markytan. Resenärerna tar sig med åtta stora snabbgående hissar till och från plattformen på cirka 30 sekunder. Stationsbyggnaden ligger i Stigbergsparken. 

- Det här är ett riktigt häftigt projekt. Vi bygger både en av världens djupaste tunnelbanestationer, men också en av Stockholms högsta byggnader, hissbyggnaden blir över hundra meter hög, under mark. Det är inte många hus i Stockholm som är över hundra meter, säger Jiri T Englén.

Kontraktet avser utförande av tre bergtunnlar och ett plattformsrum, totalt en sträcka på cirka 1 500 meter samt ett vertikalschakt. Entreprenadformen är utförandeentreprenad med projekteringsansvar för bland annat hisschakt, plattform och teknikbyggnader. Dessa kommer att projekteras i egen regi av Implenias Technical Design Office.

Uppdraget sträcker sig från Q3 2021 till Q4 2025 och är värt cirka 1 000 MSEK.

Kontraktet är en fortsättning på arbetstunnel Londonviadukten, ett kontrakt Implenia erhöll i slutet av 2019. Där pågår i dag tunneldrivning ner mot Sofias kommande huvudtunnlar.

-  Det är hedrande att få ta sig an ytterligare ett tunnelprojekt av den här dimensionen. Ett komplicerat, utmanande och multidisciplinärt projekt helt i linje med vår kompetens. Då vi dessutom redan finns på plats i den förberedande entreprenaden vid Londonviadukten säkerställer vi att Sofia kommer att kunna byggas på ett säkert och effektivt sätt, säger Jiri T Englén.

Sofia är Implenias fjärde entreprenad I samma område, från Katarinaberget till Stigberget på östra Södermalm. Sedan tidigare bygger man alltså arbetstunnlar vid Londonviadukten, bussterminalen vid Slussen samt CityLink, där Implenia I ett joint venture med Hochtief Infrastructure, ansvarar för att bygga Anneberg-Skanstulltunneln i Stockholm, med etablering på Stadsgårdskajen.

- Vi har fyra pågående entreprenader i samma bergknalle, konstaterar Jiri T Englén.

Taggar

Tunnelbanan

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 




Har du ett nyhetstips?
Tipsa redaktionen!
E-posta info@byggvarlden.se