Nyheter

Nästa tjänstebilshybrid

Fyrhjulsdriften begåvats med två nya program, Sport och Snow. Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV har sedan introduktionen hösten 2013 gjort succé som miljövänlig tjänstebil och ett vettigt alternativ för moderna lantisar.
Nu är det dags för nästa generation.

Det råder väl ingen som helst tvekan om att Mitsubishi fick till en femetta med sin Outlander PHEV. Vettig storlek, fyrhjulsdrift och en bra laddhybridlina gjorde den till en storsäljare, inte minst för det förhållandevis lilla bilmärket Mitsubishi.

Som tjänstebil hamnade den helt rätt i förmånsvärde, och pendlande storstadsbor kunde få möjlighet att vara miljövänliga på väg till jobbet, samtidigt som de hade en vettig familjebil till helgens utflykter.

Det enda som vi egentligen hade emot PHEV när vi testade var att bensinmotorn drog väl mycket bränsle när den fick jobba på egen hand. Den nya modellen av Outlander PHEV tar sikte på just det, och byter ut den gamla tvålitersmotorn till en på 2,4 liter.

Nu låter inte det som någon vinst i sig, men sedan några år tillbaka har man kunnat göra underverk på energieffektiviteten genom att simulera en så kallad Atkinson-cykel. En vanlig modern fyrtakts bensinmotor har en energieffektivitet på ungefär 20 procent, alltså 20 procent som omvandlas till rörelseenergi, resten till värme.

En Atkinson-motor härstammar från början från 1800-talet och var en lösning för att öka energieffektiviteten, vilket också fungera,de. Då byggde det på ganska avancerade mekaniska lösningar men idag så simulerar man en Atkinson-cykel i en vanlig förbränningsmotor, kallad Otto-motor, och kan på så sätt höja effektiviteten upp till cirka 40 procent, vilket är väldigt bra.

Nackdelen är att antalet hästkrafter i förhållande till cylindervolym minskar, därför går nu alltså Mitsubishi upp i motorstorlek, men förhoppningsvis ner i bränsleförbrukning. Den här typen av motorer med en simulerad Atkinson-cykel är vanliga på elhybrid-bilar och kom första gången på Toyota Prius 1997.

Förutom detta ökar Mitsubishi effekten på den bakre elmotorn med tio procent, batteriet får 15 procent större kapacitet och tio procent högre uteffekt, samtidigt som generatorn effekt ökas med tio procent. I klartext bör detta innebära att räckvidden på eldrift förlängs något, samtidigt som bränsleförbrukningen för bensindrift sjunker.

Än så länge är inte informationen mer omfattande än så här, så vi får återkomma när alla siffror släppts. Vidare har fyrhjulsdriften begåvats med två nya program, Sport och Snow, som är ganska självförklarande. Det kan dock vara väldigt bra med ett program för snöiga och hala vägar, då eldriften har lika mycket vridmoment från botten och hela vägen upp.

Utöver detta handlar det om en del kosmetiska uppdateringar, som ligger rätt i tiden. Och utan att veta tycker jag att detta låter som en lyckad uppdatering av en redan bra bil. Vi återkommer när vi fått köra den.