NCC:s största projekt nära mål

 
  • Kristoffer Tamsons, Trafikregionråd för Moderaterna på taket till en av fastigheterna som ligger precis vid den nya spårvägen.

    Kristoffer Tamsons, Trafikregionråd för Moderaterna på taket till en av fastigheterna som ligger precis vid den nya spårvägen.

  • Hangar 5.

    Hangar 5.

Föregående
Nästa
 
För två år sedan inledde NCC bygget av kvarteret Hangar 5 i Bromma. Nu växer en helt ny stadsdel fram på en tidigare outnyttjad plats.– Det finns en enorm potential i det här området och det här är första steget i omvandlingen i den nya Brommastaden, säger Andreas Lindelöf, Regionchef för NCC Property Development.

Ett stenkast från flygplatsen i Bromma växer ett helt nytt kvarter fram. Tidigare låg här en yta med förorenad industrimark i ett relativt bortglömt område. Med en ny hållplats för spårvägen och det nya kvarteret Hangar 5 har omvandlingen inletts till det som ska bli den nya Brommastaden.

– Vi på NCC vill tillsammans med andra byggherrar och fastighetsägare utveckla området på sikt till en levande, trygg och attraktiv stadsdel med arbetsplatser, handel, goda kommunikationer och bostäder. Vi har sanerat marken och ny bygger vi en hållbar stadsdel. Det är en del av vår filosofi att omvandla obrukbar mark och gamla stadsrum till trygga och vackra miljöer, säger Andreas Lindelöf.

Hangar 5 är för närvarande en av NCC:s största byggarbetsplatser med 400 projektmedarbetare. Det är ett egenutvecklat projekt vilket innebär att NCC investerar på sin egen balansräkning. I kvarteret ingår fyra fastigheter med kontor, hotell, samhällsservice och handel. Några av hyresgästerna som är klara är ICA-Maxi, Sats, Quick Office, Biz Apartment, Parkman och Bromma stadsdelsförvaltning.

En viktig pusselbit i det nya kvarteret är den nya hållplatsen för tvärbanan som kommer öppnas i december i år. Den ligger precis i anslutning till projektet och öppnar upp området för tätare förbindelser med resten av Stockholm. Enligt Kristoffer Tamsons, Trafikregionråd för Moderaterna, är den nya hållplatsen en viktig del i utbyggnaden av spårtrafiken i länet.

– Det här är en av de mest strategiska spårstationerna i utbyggnaden och den ligger långt framme i byggprocessen. Om allt går som planerat är den klar i december och då kan vi ha ett väldigt fint Luciatåg till invigningen, säger han.

Processen bakom bygget har gått väldigt snabbt. I januari 2018 började NCC jobba med projektet. I november samma år godkändes planerna av Stockholms stad och markarbetet påbörjades den14 februari 2019. Nu, nästan två år senare, har väldigt mycket kommit på plats. Bron till spårtrafiken, som byggs av en annan entreprenör, och en stor del av stommarna och fasaderna till nya fastigheterna reser sig nu på tomten.

Längst norr ut i kvarteret ligger landmärket Panorama som med sin runda arkitektur bjuder på en 360 graders utsikt över området.

– Här bygger vi infrastrukturen hand i hand med stadsutvecklingen. Det blir en ny knutpunkt som binder ihop området med övriga Stockholm men också med övriga Sverige eftersom Bromma flygplats ligger precis intill, säger Kristoffer Tamsons.

Fakta Hangar 5

  • Byggherre och entreprenör: NCC är både byggherre och utförare i projektet.
  • Arkitekt: Bau
  • Yta: 52 000 kvm uthyrningsbar yta fördelat på Ica MAXI på 11000 kvadratmeter, hotellet på 8000 kvadratmeter och de tre kontorshusen på sammanlagt 33 000 kvadratmeter. Tillkommande yta är ca 30 000 kvadratmeter för parkeringsanläggningen med 800 p-platser samt teknikutrymmen.
  • Inflyttning: Från mars 2021 (ICA Maxi), därefter löpande inflyttning under 2021/2022.
  • Framtida utveckling: Totalt ska drygt 3000 bostäder och 13 000 arbetsplatser utvecklas i framtiden inom det som kallas för Brommastaden.
  • Miljöcertifiering: BREEAM-certifiering nivå Excellent

 




Har du ett nyhetstips?
Tipsa redaktionen!
E-posta info@byggvarlden.se
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!