Nyheter

NCC tvingas bygga om motorväg i Polen

2004 stod första biten av den polska motorvägen A2 färdig. Knappt två år senare upptäcktes de första sprickorna. Nu måste de översta lagren rivas upp och göras om.

Tanken var att den nya ståtliga motorvägen skulle knyta ihop Berlin och Warszawa. Ännu är inte sista etappen byggd, men NCC och Strabag färdigställde första etappen i oktober 2004.

NCC bjöd ner svensk byggpress för att visa resultatet av det största enskilda kontraktet i NCC:s historia. Tidningen Maskinentreprenören kallade vägen för ”Polens kanske mest välgjorda väg hittills”.

Men redan ett och ett halvt år efter färdigställandet upptäcktes sprickor i NCC:s del av vägen.
— De första sprickorna uppstod i februari 2006 efter en svår vinter med låga temperaturer, säger Pawel Adamczak, byggingenjör på AWSA, företaget som driver betalvägen.

Nu har både längsgående och tvärgående sprickor upptäckts. Polsk press talar om 5 000 sprickor på sträckan.

Och NCC anklagas för att ha byggt vägen på fel sätt.
— Det saknas bitumenemulsion i beläggningen och de har byggt vägen i dåligt väder, när det var för låg temperatur, säger Pawel Adamczak.

Nu måste en 50 kilometer lång sträcka mellan Nowy Tomysl och Poznan göras om. De översta lagren tas bort och de underliggande lagren undersöks. AWSA förväntar sig inte att sprickorna har gått djupare än till de översta lagren och bedömer att de nya lagren ska vara på plats till augusti nästa år.

AWSA menar att de inte fick vad de betalade för och räknar med att NCC ska täcka kostnaderna eftersom felen upptäcktes inom garantitiden.

— På papperet har vi en perfekt konstruktion, men i verkligheten är det något annat, säger Pawel Adamczak.

Men NCC håller inte med om att det handlar om konstruktionsfel. Kaj Jönsson, vice projektchef på A2-projektet, menar att det handlar om en normal, inplanerad uppgradering av vägen när det nu ska förses med ett nytt asfaltlager. Samtidigt passar NCC på att åtgärda ”något hundratal” sprickor som faller inom garantin.

Hur mycket den reparationen beräknas kosta vill inte Kaj Jönsson uppge. Men han tycker att hela frågan har förstorats i polsk media

— I en entreprenad på sju miljarder uppstår alltid garantiåtgärder. Det här ligger inom normal garantikostnad, säger han.

Professor Dariusz Sybilski på Road and Bridge Research Institute i Polen anlitades av polska motsvarigheten till Vägverket för att undersöka vägen. Han menar att NCC delvis bär skulden för A2:s många sprickor. Den kalla vintern 2006 och den ökade trafikmängden har också bidragit till vägens sönderfall.

— Men det fanns problem med deras bygge. Den delen av vägen är i sämre skick än den del som Strabag byggde, säger han.