”Veteranen” Rickard gör sin 13:e Nordbygg-mässa

”Veteranen” Rickard gör sin 13:e Nordbygg-mässa
Rickard Holmlund på Zip Up deltar som utställare på Nordbygg för 13:e gången. Foto: ©Jan Hermansson

Var aktiv i montern, snåla inte med belysningen och följ upp nya kundkontakter direkt efter mässan. Det är tre tips från Nordbygg-veteranen Rickard Holmlund på Zip Up som deltar som utställare för 13:e gången.
– Se till att bemanna upp montern ordentligt så ni har tid att ta hand om besökarna.

Rickard Holmlund, ägare och vd på lift- och ställningsföretaget Zip Up har stor erfarenhet av Nordbygg. Han deltog för första gången 1996, och i år gör han – och företaget – sin 13:e mässa när Nordbygg 2022 öppnar portarna på tisdag.

Under åren har han lärt sig vad man som utställare ska tänka på för att få ut så mycket som möjligt av sitt deltagande. Att vara aktiv i montern är a och o. Det är viktigt att ta hand om besökarna som stannar till.

– Det gäller att ha bra bemanning så att man har tid att ge kunderna den tid de förtjänar när de väl tagit sig tiden att komma till mässan.

Det är inte bara säljarna som ska vara aktiva, utan det är även bra med olika aktiviteter i montern.

– Det är bra om det rör sig lite. Vi brukar visa filmer, bjuda på något att äta eller dricka och demonstrera våra maskiner. I år kommer vi även kunna ta med kunderna ut på parkeringen där vi har våra riktigt stora maskiner, berättar Rickard Holmlund.

Ställer ut liftar och ställningar

– En ny produktgrupp som vi förväntar oss mycket av är mellanstora saxliftar, bomliftar och teleskoplastare med vikt upp till fem ton drivna med litium-jon batterier istället för dieselmotorer. De är både tysta, kraftfulla och miljöriktiga.

Maskinuthyrningsföretag är Zip Ups största kundgrupp, men även mindre företag i byggbranschen. Syftet med att delta på Nordbygg är både att hitta nya kunder och träff befintliga. Rickard Holmberg har lärt sig efter alla mässor hur viktigt det är att hålla ordning och reda i montern.

– Man får in jättemånga nya kontaktuppgifter i form av visitkort, epostadresser och handskrivna lappar så se till att ha ett bra system för hur ni sorterar och sparar dessa. Det är inte lätt att läsa kladdiga anteckningar veckan efter mässan, och risken är att man blandar ihop uppgifter. Vitsen är ju att man ska återkoppla till potentiella kunder efter mässan, missar man det är arbetet i montern bortkastat.

…och AMKVO är debutanter

Ett företag som inte alls har samma erfarenhet av Nordbygg är AMKVO, som säljer drönare och robotar. De ska delta för första gången. På årets mässa är det cirka 300 företag och organisationer som inte varit med under någon tidigare upplaga av mässan.

– För oss är det intressant att nå ut till byggindustrin och visa våra produkter och sprida information om hur byggföretag kan ha användning för drönare och robotar i sin verksamhet, säger vd Alexander Paulusson.

Alexander Paulusson på AMKVO med robothund.

AMKVO erbjuder obemannade lösningar med bland annat drönare, robotar, sensorer, samt tjänster inom reality capture, laserskanning, BIM och termografering.En av företagets produkter som fått stor uppmärksamhet är robothunden från Boston Dynamics som flera stora byggföretag köpt in.

Att, efter två års pandemi, få möta kunder på riktigt, är något som Alexander Paulusson ser fram emot.

– Eftersom våra produkter är ganska dyra vill kunderna gärna se dem, känna på dem och testa dem. Detta har varit svårare under pandemin. Därför ska det bli en väldig skillnad nu när vi får träffa både nya och befintliga kunder. Det är viktigt för oss att få visa hur våra produkter fungerar i verkligheten.

Nordbygg har arrangerats sedan början på 1980-talet.

Rickard Holmlunds bästa utställartips:

  • Bemanna upp ordentligt så ni har tid att ta hand om besökarna.
  • Var aktiv i montern, sitta och såsa eller titta i mobilen.
  • Ha gärna någon aktivitet i montern, det lockar alltid med lite action.
  • Spara inte på belysningen! Det är viktigt med bra ljus montern. Med dagens ledlampor blir det inte särskilt varmt.
  • Se till att skaffa ett bra system för hur ni sparar och sorterar alla nya kundkontakter ni samlar på er under mässan. Då blir det lättare att återkoppla till potentiella nya kunder efter mässan.

Relaterade artiklar

35 000 besökte Nordbygg
Kvinnor på ”historisk” nätverksträff
Innovativa byggskivor prisas med Nordbyggs guldmedalj
Arkitektens urval på Nordbygg