Nu är vi störst

Nu är vi störst
Bland prenumeranterna finns bland annat byggchefer, konsulter och arkitekter. Och Byggvärldens prenumeranter blir allt fler.<br/>- Jätteroligt! Det sporrar oss att jobba ännu hårdare, säger chefredaktören Fredrik Karlsson.

Den så kallade TS-statistiken visar en kraftig ökning för Byggvärlden – från 16 500 till 21 000 exemplar på ett år. Ökningen är 28 procent och tidningen är den största affärstidningen för byggbranschen. – Vi gör en tidning med hela branschens hetaste frågor. Vi försöker också vara en förändringskraft i en bransch som står inför stora utmaningar. Därför känns det dels kul att läsarna blir fler och dels att de kommer från olika delar av byggsektorn, säger Fredrik Karlsson. Sedan tidningen startade för tre år sedan har tidningen fått många positiva tillrop från läsarna. – Många gillar att vi är snabba med de största nyheterna och att vi vågar ta upp känsliga frågor eftersom vi inte är ägda av någon branschorganisation, säger Fredrik Karlsson. Byggföretagen kommer ur en lågkonjunktur där marknadsbudgetar varit små. Men den positiva trenden för Byggvärlden gäller inte bara upplagan. – Vi kan även se att Byggvärlden tar marknadsandelar när det gäller annonsförsäljningen, säger Maria Senkerik, Byggvärldens affärschef. Och allt handlar ju inte om papperstidningen. Omkring 10 000 personer följer vår hemsida varje vecka (unika besök), en del av dem följer chefredaktörens blogg och twitterflöde. Vi har 366 fans i vår facebookgrupp och vi kommer att möta läsare på byggmässor och arrangera seminarier. – Vi gillar kontakten med läsarna och tar till oss av era synpunkter, säger Fredrik Karlsson.