Ölandsbron firar 50 år i dag

Ölandsbron firar 50 år i dag
Ölandsbron fotograferad från Svinö, Kalmar. Foto: Kerstin Ericsson, Trafikverket

I dag, den 30 september, är det precis 50 år sedan Ölandsbron öppnades för trafik. 50-åringen är i gott skick, men inom några år planeras för reparationer.

‒ Bron mår som man kan förvänta sig av en 50-åring. Det vill säga fortsatt fullt funktionell och har genomgått ett antal större underhållsåtgärder för att bibehålla formen, säger Lennart Andersson, Trafikverkets regiondirektör.
Två större åtgärder genomfördes 1990-1994 och 1997-2000. Det handlade om att reparera över 100 pelare på brons lågbrodelar och om reparation av pelare på brons högbrodel.

Omräknat i 2021 års prisnivå har Trafikverket underhållit Ölandsbron för 1,573 miljarder kronor, vilket är i nivå med liknande broar från samma tid.
‒ Bron har ungefär samma underhållsbehov som andra broar från denna tid. Beloppen och omfattningen på åtgärderna blir större på grund av brons storlek och likaså blir störningarna högst märkbara för trafikanterna då vi inte kan leda om trafiken en annan väg.

Kommande entreprenader

2005 gjorde Trafikverket en studie som visade att bron beräknas kunna stå i ytterligare 70 år, alltså till år 2075. I planen för Ölandsbron blir nästkommande entreprenad blir det som Trafikverket kallar för ”Täckskiktsreparation”. Betongytor på lågbrodelarna, stöd 1-24 samt 32-156, ska åtgärdas i en inledande fas 2024 och en huvudfas 2026-2027.

Den fyrfiliga bilbron med vägnummer 137 går över Kalmarsund och knyter ihop E22 och Kalmar på fastlandet med Färjestaden och väg 136 på Öland.

‒ Jag tror ingen i dag kan tänka sig hur det skulle vara att leva och verka på Öland utan broförbindelsen. Bron har knutit Öland till fastlandet och Kalmar och brutit den tidsmässiga och geografiska distans som det innebär att bo på en ö. Arbetsmarknaden har vuxit och knutits samman. Samtidigt har turist- och besöksnäringen på Öland kunnat uppleva en fin utveckling som inte hade varit densamma utan bron.

Det tog ungefär fem år att bygga Ölandsbron. Under många år var den Europas längsta med sina 6092 meter. Den är fortfarande Sveriges längsta bro, eftersom Öresundsbron delvis går på danskt territorium.

Semestertrafik på Ölandsron
Den genomsnittliga trafiken på Ölandsbron är omkring 25 000 fordon per dygn under sommarmånaderna och omkring 15 000 fordon per dygn resten av året. Foto: Elin Gårdestig, Trafikverket

Så firas (inte) Ölandsbron i dag

Har du själv något särskilt minne av Ölandsbron?
‒ En tidig höstmorgon för några år sedan med dimma över sundet och svaga solstrålar som bröt igenom diset. I detta skimmer upplevde jag bron som extra tilltalande – ett byggnadsverk som både var fint att titta på och tryggt att färdas över, säger Lennart Andersson.

Destination Kalmar och Ölands Turismorganisation kommer att fira 50-åringen. Det blir bland annat tal av Kronprinsessan Victoria, guidade visningar, utställningar med mera.

Men på Trafikverket blir det inget speciellt firande.
‒ Nej, vi kommer inte att fira detta på något särskilt vis. Många delar i vår anläggning fyller år lite då och då så det är en del av vår vardag. Men självklart ser vi med lite extra stolthet på denna förbindelse över Kalmarsund i samband med jubileet, säger Lennart Andersson.

Invigdes av kronprins Carl Gustaf

  • Första spadtaget togs på Smålandssidan av dåvarande kommunikationsminister Svante Lundkvist (S) den 30 december 1967. På Ölandssidan togs det första spadtaget den 4 januari 1968 av riksdagsmannen Fritz Börjesson (C). Fritz Börjesson var också en starkt drivande kraft i att få en fast förbindelse mellan Kalmar och Öland.
  • Bygget utfördes av Skånska Cementgjuteriet.
  • Bron invigdes den 30 september 1972 av kronprins Carl Gustaf.
  • Den var Europas längsta bro ända till 1998, då Vasco da Gama-bron i Portugal invigdes.
  • Den är fortfarande Sveriges längsta bro, eftersom Öresundsbron delvis går på danskt territorium.
  • Ölandsbron kostade 130 miljoner kronor att bygga.
  • Den genomsnittliga trafiken på Ölandsbron är omkring 25 000 fordon per dygn under sommarmånaderna och omkring 15 000 fordon per dygn resten av året. Under skördefesten den sista veckan i september som i år sammanfaller med 50-årsjubileet kan trafiken vara så mycket som 36 000 fordon per dygn.
  • Bron har också förekommit i flera aprilskämt, bland annat i SVT 1997. I Smålandsnytt påstods det att en av bropelarna rasat. Skämtet blev så övertygande att Rapport senare blev tvungna att gå ut och dementera uppgiften.

    Källa: Trafikverket, Kalmar läns Museum, Wikipedia, SVT

Relaterade artiklar

Fem år efter olyckan – förlikning efter broraset i Ludvika
Skanska renoverar bro i New York
Efter brosprängningen – aktörer kräver skadestånd
Misslyckad sprängning av gamla bron – farled avstängd