Nyheter

”Personalen är de riktiga essen”

Fredrik Sölve med medarbetarna i butiken i Bandhagen. Foto: Marcus Björk

100% Proffs är byggvarukedjan som gärna delar sina ”ess i rockärmen” med hantverkare och småföretagare för att underlätta deras vardag genom att effektivisera byggprocessen. Men för att lyckas krävs riktiga trumfkort. 
– De verkliga essen är personalen, säger Fredrik Sölve, koncern-vd.


100% Proffs marknadsför sig stenhårt mot yrkeskunder. I de två byggvaruhusen i Rotebro och Bandhagen i Stockholm får bara företagskunder handla. ”Lika barn leka bäst” är utgångspunkten. ”En garanterat amatörfri bygghandel” är devisen, som man, med glimten i ögat, använder stenhårt i marknadsföringen.

– Det känns schysst att vara en renodlad yrkeskedja och anpassa kompetens, sortiment och öppettider därefter. Man blir ju bättre på det man gör om man fokuserar, säger Fredrik Sölve, koncernchef sedan 2017.

2003 togs beslutet att inrikta sig på små och medelstora entreprenörer i Storstockholm. Den satsningen lanserades 2011.

Att underlätta vardagen och förenkla arbetslivet för byggproffs genomsyrar affärsidén.     

– Vår mission har alltid varit att effektivisera byggprocessen för våra kunder. Vi vill hjälpa dem att göra bättre affärer, säger Fredrik Sölve. 

Tjänsterna marknadsförs som en kortlek, där essen representerar olika tjänster. Till exempel så väderskyddar företaget alla leveranser. Kunden kan få sina ordrar packade i montageordning eller rumsvis. Många av beställningarna plockas och packas under natten för att levereras följande morgon. 

– Vi har bakat in tjänsterna i vårt erbjudande som vi kallar ”all inclusive”. Det kan vara svårt för byggentreprenörer att få ihop kalkylerna när det kommer olika fakturor med tillägg. Vi vill att de ska slippa överraskningar.

För att kunna leverera vad de lovar så är den egna personalen ovärderlig. Medarbetarna är de riktiga essen, menar Fredrik Sölve som gärna tonar ner sin egen betydelse. 

– Jag tycker det är jätteviktigt med nöjda medarbetare och vi eftersträvar ett öppet klimat där alla känner sig delaktiga.

Att vara vd under en pandemi har krävt kreativitet och nytänkande. Pandemin har naturligt satt fart på e-försäljningen, vilket lett till nya tekniska lösningar. 

– Vi har anpassat verksamheten utifrån ett coronaperspektiv. När behovet av att undvika fysisk kontakt ökade fick vår app ett kraftigt lyft. En annan effekt är att vi har kunnat lägga tid på att vidareutveckla våra säljprocesser. Marknaden förändras och vi behöver förändras med den.

100% Proffs saluför ett komplett bygghandelssortiment med allt från virke till färg, kök, skyddsutrustning och verktyg.

– Vi har alla ingredienser för att bygga ett hus och lagerför cirka 6 000 artiklar.

För att coronaskydda både personal och kunder har besöken i butikerna minskat. 

– Tidigare hade vi frukost och fika i butikerna, men det har vi fått sluta med. Tyvärr! Vi gillar ju annars att vara ett nav för hantverkare.

Pandemin har också påverkat omsättningen och för tredje kvartalet redovisade bolaget en nedgång med fem procent. Samtidigt visar Byggmaterialindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna att försäljningen ökade med 7 procent under det tredje kvartalet 2020 jämfört med samma period 2019.

”Amatörer äga ej tillträde” har kanske inte varit det mest lönsamma draget när hemmafixarna dykt upp som jokrar i leken under vårens hemma-karantän.

– Visst tittar vi lite avundsjukt på de byggvaruhus som vänder sig till konsumentmarknaden. Konsumentförsäljningen har dragit iväg när amatörerna har härjat fritt, ha ha, säger Fredrik och fortsätter:

– Vi är ändå nöjda med tanke på omständigheterna. Men trenden är oklar och ingen vet vart det här tar vägen. Det viktigaste är att vi inte har behövt permittera eller säga upp personal.

Vad är roligast med din roll?

– Jag brinner för marknadsföring, och gillar att få uppmärksamhet i branschen. Men jag blir lika nöjd när våra budskap når fram internt och när vi lyfter medarbetarna.

Snickrar du mycket själv?

– Nej, inte direkt. Men jag har byggt en bastu på landet. Det var spännande att testa olika konstruktionslösningar.

Vad har du för ess i din rockärm?

– Även om jag inte spelar kort så ofta så är jag tävlingsinriktad. Vi vill skapa tillväxt och sätter upp höga ekonomiska mål. Men de verkliga essen i rockärmen är personalen, de som jobbar både dagar och nätter med att hjälpa kunderna.

FAKTA: 

Namn: Fredrik Sölve
Ålder: 56 år
Roll: Koncern-vd på 100% Proffs sedan 2017. Vd i Rotebro sedan 2007.
Familj: Fru och två utflugna barn.
Bor: Bor i hus, men är på väg att flytta till lägenhet.
Intressen: Spela golf, resa, umgås med familj och vänner, laga och äta god mat.