Renault satsar på diesel

Finns i tre versioner med både fram- och bakhjulsdrift.
Master har fått en frontdesign är inspirerad av amerikanska lastbilar. Foto: Renault

Trots de senaste årens elektrifiering är intresset för dieseldrivna transportbilar fortfarande stort. Renault Master dCi av årets modell innebär ett rejält facelift med nya avancerade digitala förarstöd och en instrumentering i toppklass.

Det har varit stort fokus på elbilar och Renault som för länge sedan gick i bräschen med eldrivna personbilar har satsat mycket resurser på att ta fram även eldrivna transportbilar.

Men fortfarande finns det en marknad för traditionella fossildrivna fordon anpassade för hantverkare och företagare som behöver pålitliga dieselalternativ.

Till det yttre är det svårt att se någon skillnad mellan dieselmodellen och den eldrivna varianten, designen är i stort sett densamma och det som främst kännetecknar nya Master är fronten som påminner om amerikanska lastbilars. Enligt Renault är den nya fronten inte bara ett stilgrepp utan innebär även aerodynamiska fördelar som minskar bränsleförbrukningen.

10-tumsskärm

Förarmiljön domineras av en ny 10-tumsskärm som ger en tydlig överblick över bilens funktioner och navigation, och genom Renaults multimediasystem OpenR Link kan föraren enkelt koppla upp sin mobil och använda den direkt via bilens display.

Förarmiljön har uppgraderats med en ny 10-tumsskärm och Renaults OpenR Link-system. Foto: Renault

Renault har också satsat på säkerhet och komfort. Master har utrustats med en digital innerbackspegel, vilket ger föraren bättre sikt bakåt, särskilt i mörker och vid dåligt väder. Dessutom har bilen en mängd digitala förarstöd, exempelvis filhållningsassistans och adaptiv farthållare.

Tre personer får plats i framsätet, och mittsätet kan fällas ner för att användas som lunchbord eller kontorsyta. Detta är en detalj som gör stor skillnad för hantverkare och företagare som ofta använder förarhytten som kontor.

Det finns generösa förvaringsutrymmen i hytten, hela nio stycken med en total volym på 135 liter, och det innebär gott om plats för dokument, verktyg och personliga tillhörigheter.

Tre versioner

Renault Master finns i tre versioner med både fram- och bakhjulsdrift. På den svenska marknaden erbjuds tre motoralternativ: 130, 150 och 170 hästkrafter. Samtliga motorer är mer bränsleeffektiva än tidigare, och enligt Renault har förbrukningen minskat med 1,5 liter per 100 kilometer. Det innebär en koldioxidreduktion på 39 gram per kilometer, vilket är bra både för miljön och för driftsekonomin.

Renault framhåller gärna att de arbetat strategiskt för att minska sitt beroende av utländska leverantörer i allmänhet och utomeuropeiska leverantörer i synnerhet. Master tillverkas i Batilly i Frankrike, och 84 procent av komponenterna kommer från franska underleverantörer. Motorerna och växellådorna tillverkas i Frankrike. Även batterierna monteras där, men själva cellerna produceras av LG i Polen.

Renault Master är en transportbil som lever upp till dagens krav på digitalisering. Oavsett om man väljer diesel, el eller väntar in den kommande vätgasmodellen är detta ett fordon med genomtänkt funktionalitet och smarta lösningar för yrkesförare.

Läs också