Rum i rummet för rätt akustik

 
  • Mats Rydén, projektchef NCC. Foto: Anna Sjöström.

    Mats Rydén, projektchef NCC. Foto: Anna Sjöström.

  • Huvudbyggnaden har entré mot Valhallavägen. Illustration: AIX ARKITEKTER.

    Huvudbyggnaden har entré mot Valhallavägen. Illustration: AIX ARKITEKTER.

  • Musikhögskolan består av två nya byggnader och det gamla stallet. Foto: Anna Sjöström.

    Musikhögskolan består av två nya byggnader och det gamla stallet. Foto: Anna Sjöström.

Föregående
Nästa
 

Våren 2013 inleddes bygget av den nya Kungliga Musikhögskolan.
Det är ett bygge som ställer stora krav på ljudisolering, akustik och klangbehandling.
– Ljudkraven är absoluta, det får inte bli minsta fel någonstans, säger projektchefen Mats Rydén, NCC.
I praktiken innebär det många rum i rummet, noggrannhet och en och annan konsert.

Byggprojektet genomförs som ett samverkansprojekt mellan fastighetsbolaget Akademiska Hus och generalentreprenören NCC.
Eftersom de nya lokalerna ska innehålla övningsrum, körsalar och en stor konsertsal för Kungliga Musikhögskolans många konserter är det ett bygge som ställer stora krav.

På kontorsväggen har projektchefen Mats Rydén satt upp ritningarna. Färgen varierar mellan de olika rummen och varje färg symboliserar en ljudklass.
– Vi arbetar efter nio olika ljudklasser som innebär olika krav på rummen. Vilken klass rummet får beror på verksamheten som ska bedrivas där, säger han.

Exempelvis är det lägre krav på allmänna utrymmen, jämfört med övningssalarna. Totalt rör det sig om cirka 70 övningsrum och tre konsertsalar, där den största rymmer 700 åhörare.
Salarna och övningsrummen med högst krav byggs som ett rum i rummet. Då handlar det exempelvis om dubbla väggar och tak, gummikuddar mot betongen och stålpelare på egna plattor för att på så sätt skapa enskilda ljudceller.

I vissa rum läggs dessutom innergolvet in efteråt. Mats Rydén berättar också att de måste vara noga så att det är mellanrum överallt där det ska vara det.
– Hamnar något skräp mellan väggarna så kan det förstöra allt. Att jobba med den här typen av bygge innebär också att det går åt extra mycket material, så det blir större krav på logistik och lager, säger han.

Personalen utbildas löpande och Mats säger att det gäller att alla är med redan från början.
– Blir det fel i stomskedet så får det effekt i slutprodukten.

De har också hjälp av en akustikkonsult, Lennart Nilsson från Akustikmiljö, som följer bygget och han har varit med redan i projekteringen. Vid behov kommer han också dit för att göra akustikrundor då bygget ses över och han kan svara på frågor och ge råd om det behövs. Den gamla stallbyggnaden, som är byggnadsminnesmärkt, förvandlas till bibliotek och kommer även att ha förbindelse med huvudbyggnaden.

– Byggnadsminnet har varit en utgångspunkt för projektet. Tanken är att samspelet mellan det gamla och det nya ska upplevas som berikande för varandra. Huvudbyggnaden ligger mitt i det nya kvarteret, med huvudentré mot Valhallavägen. Här kommer det bland annat att finnas konsertsalar, studiolokaler och arbetsrum för personalen. Den största konsertsalen har plats för 700 åhörare., berättar Malin Erixon, biträdande projektledare för Akademiska Hus.

I flygeln, byggnaden närmast Lidingövägen, blir det bland annat mellan 40 och 50 övningsrum, studentkårens lokaler, svarta lådan (det vill säga experimentscenen) och körsalen.
– Körsalarna längs med Valhallavägen får ett utsatt läge med tanke på buller från trafiken och vi har därför fått ställa extra ljudkrav, berättar Mats.

Just nu jobbar cirka 120 man på bygget och de håller på med takarbete och att få glasfasaden på plats.

 

 

NCC och Akademiska Hus räknar med tätt hus i december i år och att lokalerna ska stå färdiga för Kungliga Musikhögskolan till sommaren 2016.
– Före det kommer vi att ha en förlängd provperiod på tre månader, för att vi ska vara helt säkra på att allt blivit rätt. Vi måste se till att allt är helt dammfritt så att vi kan testa ventilation och aggregaten som fuktar luften, säger Mats Rydén.

På NCC har de gett sig själva i uppdrag att gå på konsert då och då.
– För att förstå beställarens krav och synpunkter och för att få en uppfattning om vad vi bygger och varför vi måste göra det på ett visst sätt. Skolan ligger ju precis bredvid, så det är bara att smita in på konsert när det passar, säger Mats Rydén.

NCC var också med och byggde den nya Teaterhögskolan.
– Det var egentligen samma sak som vi gör nu, fast inte lika stort. Personligen tycker jag att processen fram tills huset är klart är väldigt intressant. Det här bygget liknar inget annat, vilket gör det till en utmaning.  Här kan man inte enbart gå på rutin, utan måste tänka nytt. Det är kul att vara med, jag upplever ett unikt bra driv i samverkansorganisationen och ett fantastiskt bra samarbete med både Akademiska Hus och Kungliga Musikhögskolan, säger Mats Rydén.


Fakta l Musikhögskolan
Byggentreprenör: NCC
Byggherre: Akademiska Hus
Arkitekter: AIX Arkitekter
Bruttoarean: 20 000 kvadratmeter

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 




Har du ett nyhetstips?
Tipsa redaktionen!
E-posta info@byggvarlden.se
 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!