Rykande färskt asfaltverk

Rykande färskt asfaltverk
Under sommaren startade produktionen. Foto: Anna Sjöström

Nu har Svevia etablerat ett nytt asfaltverk i Läggesta, utanför Mariefred.
Produktionen drog igång under sommaren och verket är ett steg i Svevias strategi att bli självförsörjande på asfalt.

I juni förra året invigdes Svevias asfaltverk på Arlanda och nu, drygt ett år senare, har man öppnat ett helt nytt verk i Läggesta.
– Till ytan är den här fabriken lite mindre än Arlanda, men kapaciteten är lika stor, säger Joachim Jansson, platschef, Svevia.

Asfaltverket är av det tyska märket Benninghoven och kan som mest och vid behov tillverka cirka 240 ton asfalt i timmen. Det motsvarar ungefär drygt två och en halv kilometer asfalterad motorväg om dagen.
– I normala lägen räknar vi med 180-200 ton i timmen.

Just nu drivs det med eldningsolja, men när bygglovet för gasolanläggningen är klart, byter man.
– Gasol är renare, lättare att hantera, driftssäkrare och miljövänligare.

Den större delen av asfalten kommer att användas i Svevias egna projekt, men en mindre andel kommer att säljas till externa kunder.
– Svevias strategi är att bli större inom asfalttillverkning och vara så självförsörjande som möjligt på det.

Under sommarmånaderna har man testkört under några veckor och produktionen är nu i full gång. I uppstartsskedet har mellan 12-15 man varit sysselsatta där, men längre fram räknar med man åtta heltider i hela exploateringsprojektet, det vill säga både berg och asfalt.

Verket kommer att leverera asfalt inom en radie på cirka sex mil.
– Det nya asfaltverket kompletterar det på Arlanda och vi räknar med minskade transporter och smidigare resor när man exempelvis kan undvika all trafik på Essingeleden, säger Joachim Jansson.

Platsen är också vald med tanke på kvaliteten på berget och att produktionen inte ska störa boende i närheten.
Verket är också placerat på ett område där Svevia fått i uppdrag av Fastighets AB L E Lundberg att planspränga inför ett planerat industriområde.

– Det är ett tioårsprojekt och sen ska marken vara klar. Det handlar om cirka 215 000 kvadratmeter på en yta som ligger mellan Svealandsbanan och gamla Södertäljevägen.
Vad som händer med fabriken om tio år är ännu inte bestämt, eventuellt kommer det att flyttas till en bergtäkt i närheten, om förutsättningarna är rätt.
– Fabriken räknas som semi-mobil, det betyder att den kan flyttas med några års mellanrum, om så önskas. Men det kräver i så fall en hel del arbete. För flytten till Mariefred behövdes det 63 trailerekipage, säger Joachim Jansson.

Relaterade artiklar

Miljardprojekt under skidbacke
Kommunerna som blev vinnare under pandemin
Prognoscentret: ”Unga kan köpa sin första bostad i de flesta kommuner”
Åkeriföretagens ”allvarliga situation” kan drabba byggleveranser