Så ska AI skapa fler jobb

 
Så ska AI skapa fler jobbStefan Engeseth, författare och föreläsare. Nyss hemkommen från en AI-konferens i San Francisco ser jag stora möjligheter för nya jobb, för de som vill bygga en bro med digitaliseringens möjligheter. 

Många säger att AI (Artificiell Intelligens) kommer att leda till att arbeten försvinner. Precis som ångmaskinen på sin tid, som revolutionerade samhället och gjorde tidigare yrken överflödiga, kommer AI att omstrukturera arbetsmarknaden, så att nya yrken och arbeten föds och skapas.

BootstrapLabs Applied AI var en konferens i världsklass med talare från ledande leverantörer av AI-lösningar som Amazon, Alexa, Salesforce etc. Där var ca. 750 deltagare från NASA, Facebook, Google, Amazon, Uber, Tesla, IBM, MIT, m.fl. Företaget bakom konferensen var BootstrapLabs, med den svenske superentreprenören och grundaren Nicolai Wadstrom.

Talaren Matt Swanson pekade elegant på att AI kan leda till nya arbetstillfällen för människor (AI hanterar stora mängder data + människor som kan hantera kvalitet = nya jobb). Låt oss titta på vilka sätt denna tanke skulle kunna leda till nya jobb inom bygg- och fastighetsbranschen.

Med AI blir tekniken enklare. Det kan låta konstigt, men teknikerna, som utvecklar detta kommer  delvis att ersätta sig själva. De som idag skapar avancerade AI lösningar gör det nämligen ofta med ambitionen att de skall vara enkla att använda.

Snart kan vi glömma tekniken och istället se till vilka värden man vill skapa. Bygg- och fastighetsbranschen har börjat sin resa att skapa andra värden än själva lokalerna, men med AI teknikens stöd kan den utvecklingen accelerera ännu snabbare. Här finns utrymme för nya affärsmodeller, som kan ge nya jobb för de som tar till sig AI-möjligheter.

 Varför gå till affären och handla när man bara behöver ”prata” med sin lägenhet? En lägenhet som uppför sig som en avancerad hemhjälp, som lyssnar och handlar hem de varor man vill ha. Till exempel kan AI ge råd från 100 000-tals kockar under tiden man tillagar maten. Vitvarorna i köket, som spisar, kylskåp mm kan kopplas upp till AI-hemhjälp i hemmet och tala om vad du, som kock behöver för att lyckas med receptet i köket. 

Här kan samarbeten eller konkurrens skapas med t.ex. ICA, COOP, Linas matkasses eller Electrolux. Nya yrken uppstår. Kanske en drönarpilot i köket?!

Redan idag ser hotell- och kontorsbranschen att digitala aktörer som Airbnb och aktörer inom Co-working förändrar förutsättningarna och vänder upp och ner på konkurrensen. Det är bara början på hur vår syn och relation på boende, ytor och kontor kommer förändras med AI. Om aktörerna inom bygg- och fastighetsbranschen kan bredda sin affärsmodell och ta initiativet till att bli en aktör, som attackerar framtiden internationellt, kommer dagens digitala lösningar snart gå från hype till standard och ge nya exportmöjligheter.

Vi behöver uppdatera vår syn på teknik och mänsklig förmåga, men också vår syn på samhället, dvs arbete, värderingar, konsumtion mm. Det kanske kan låta dramatiskt, men samtidigt är det ett gyllene tillfälle att förändra vårt samhälle till det bättre med de utmaningar som uppenbarligen finns. För att det skall hända behöver vi hoppa på AI-tåget - annars kommer det bli dyrt att åka AI-taxi, även om den är självkörande.
 

Stefan Engeseth, författare och föreläsare

stefan.bv@DetectiveMarketing.com

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb