Så stöttar byggbranschen idrotten

Så stöttar byggbranschen idrotten
Match i Beijer Hockey Games mellan Sverige och Finland 2021 i Malmö. Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN

Inför invigningen av OS i Peking har Byggvärlden sammanställt olika samarbeten mellan företag i byggbranschen och vinteridrotts-förbunden. Skanska, Beijer Byggmaterial, Cramo och Fristads berättar om hur – och varför – de stöttar olika idrotter.  
– På Beijer älskar vi ishockey, säger Carina Fredblad på Beijer Byggmaterial AB, huvudpartner till Svenska Ishockeyförbundet sedan 2018.

Fredag den 4 februari invigs vinter-OS i Peking, Kina. Den svenska truppen består av 116 aktiva som tävlar i 13 idrotter. Det är den största trupp Sverige någonsin haft i ett vinterspel, och många kommer att sitta bänkade framför TV:n.

Bakom varje idrottsförbund finns stolta sponsorer och samarbetspartners, som på olika sätt bidrar till att utveckla svensk idrott. Enligt en kartläggning som Byggvärlden genomförde för ett par år sedan tillhör ishockey och längdskidåkning de sporter som byggbranschen helst sponsrar. Enligt enkäten var fotboll den sport som lockade flest till TV-soffan medan ishockey ansågs vara den bästa live-sporten.

Här nedan berättar flera företag om sina samarbeten med idrottssverige. Skanska är det enda byggföretag som har ett officiellt partnerskap med Sveriges Olympiska kommitté, SOK.

Jacob Birkeland, chef för press och public affairs på Skanska, berättar om vad samarbetet innebär:

Hur länge har ni varit partner till SOK?

– Vårt samarbete med SOK är ett samarbete och inte ett sponsringsavtal. Det har pågått sedan 2014.

Hur ser ert samarbete ut?

– Det är ett samarbete med syftet att satsa på nya möjligheter till idrott genom att stötta nya smarta anläggningslösningar runt om i landet. Detta innefattar olika typer av idrottsanläggningar i lägen som är lätta att nå. Utvecklingsprojekt som Skanska och SOK tillsammans driver visar på svenskt nytänkande när det gäller att hålla ner såväl kostnader som miljöeffekter vid byggande och drift av anläggningar. Tillsammans kan Skanska och SOK driva igenom projekt som i sin tur skapar möjligheter för Svenska idrottsförbund att utvecklas vidare.

Är det viktigt för er att synas i idrottssammanhang?

– Detta samarbete syftar inte till att synas i idrottssammanhang utan bidra till utvecklingen av moderna idrottsanläggningar.

Hur stor del av er marknadsföring lägger ni på sponsring?

– Vi arbetar inte med sponsring.

Hur tror ni att det går för Sverige i OS?

– Det kommer bli många guld.

Byggvaruhandeln Beijer är huvudpartner till Svenska Ishockeyförbundet sedan 2018.  Foto: Beijer Byggmaterial

Beijer Byggmaterial är huvudpartner till Svenska Ishockeyförbundet. Carina Fredblad, tf marknadschef, svarar:

Hur länge har ni sponsrat svensk ishockey och Tre kronor?

– Beijer är huvudpartner till Svenska Ishockeyförbundet sedan 2018.   

Varför valde ni just ishockey?

-På Beijer älskar vi ishockey och är jättestolta över att stötta allt från barn- och ungdomshockey till Damkronorna och Tre Kronor. Samarbetet är en del i vårt samhällsengagemang och vi är glada över att kunna bidra till svensk hockeys fortsatta tillväxt. Våra kunder gillar ishockey och tack vare samarbetet kan vi också bjuda dem på riktigt roliga hockeyupplevelser som Beijer Hockey Games och Ishockey-VM.

Hur ser ert samarbete ut?

– Vi vill alltid jobba nära våra partners och vi har ett fint samarbete tillsammans med förbundet. Genom samarbetet aktiverar vi oss genom allt ifrån Beijer Hockey Games och Damkronorna till TV-pucken och ungdomshockey. I förbundets sponsornätverk diskuterar vi bl a frågor som hur vi kan få fler tjejer att spela ishockey eller hur klubbarna ska få tillgång till fler istider.

 Är det värdefullt att synas i idrottssammanhang?

– För oss är det viktigt att vara med och bygga idrotts-Sverige. Vi på Beijer älskar sport och är jättestolta över att få vara med och bygga svensk ishockey ännu starkare. 

Hur stor del av er marknadsföring lägger ni på sponsring?

– Vi marknadsför oss på många olika sätt där sponsring och samhällsengagemang är en viktig del. Våra sponsringssatsningar genomförs på flera olika sätt, bl a genom interna resurser som uteslutande arbetar med sponsring och event.

Hur tror ni att det går för Sverige på OS?

-Det kommer säkert vara många tuffa matcher under OS-turneringen men vi tror såklart på succé för våra hockeylag!

Fristads är partner till Svenska Skidskytteförbundet. Foto: Fristads

Sofia Wackling, marknadschef på Fristads, som samarbetar med Svenska skidskytteförbundet sedan 2016:

Varför valde ni just denna sport? Någon särskild koppling mellan skidskytte och arbetskläder? 

– Sporten ställer höga krav på kvalitet och varje detalj är viktig. Ska du vinna måste allt vara perfekt och utrustningen måste leverera. Något som också är av största vikt inom arbetsklädersvärden. Utöver ett fokus på kvalitet är även Svenskt Skidskyttes värderingar som gemenskap, ärlighet och utveckling något som Fristads delar. Vi vill vara med och stötta sporten och tillsammans bidra till att den utvecklas ännu mer.

Hur ser ert samarbete ut? 

– Utöver att vi delar många värderingar med Svenska Skidskytteförbundet finns även många beröringspunkter när det kommer till målgrupp. Vi har under åren som huvudparter hittat på många roliga aktiviteter tillsammans med Svenskt Skidskytte. Till exempel tog vi till VM i Östersund 2019 fram en specialdesignad VM-kollektion och klädde upp alla fantastiska funktionärer. Skidskyttelandslaget har också fått testa och utvärdera våra underställ.  

Är det viktigt för er att synas i idrottssammanhang? 

– Ja, det tycker vi är värdefullt för varumärkeskännedomen och genom detta så når vi också en bredare målgrupp. 

Hur stor del av er marknadsföring lägger ni på sponsring? 

– Sponsring är en viktig del av vår marknadsföring såsom många andra aktiviteter men hur stor del det rör sig om vill vi inte kommentera. 

Hur tror ni att det går för de svenska skidskyttarna i OS? 

– Vi är övertygade om att våra svenska åkare kommer slåss om topplaceringar i alla lopp som de ställer upp i.

Ola Rantatalo, marknads- och kommunikationschef på Cramo:

Cramo har valt att sponsra alpin skidåkning. Bild: Cramo

Hur länge har ni sponsrat det alpina skidlandslaget/förbundet?

– Cramo har haft ett partnerskap med STSA (Ski Team Sweden Alpine) sedan säsongen 20/21.

Varför valde ni att stötta alpin skidåkning?

– Cramo har ett långt gemensamt förflutet med STSA och vi har samarbetat vid flera tillfällen, framför allt vid evenemang och tävlingar i Sverige – till exempel under världsmästerskapen i Åre 2019 där vi bidrog med utrustning och tjänster. Det samarbetet gav mersmak och därför gick vi in i ett partnerskap 2020. För oss känns det fantastiskt bra att vi kan vara långsiktiga i vårt engagemang och vara en del i stötta alla åkare – både spets och bredd.

Hur ser ert samarbete ut?

– Vårt stöd till elitåkarna är såklart det som syns och märks mest i media men vi engagerar oss också i nationella klubbar och tävlingar t.ex. Swedish Alpine Elite Tour. Cramo finns tillhands med produkter och tjänster när infrastruktur runt tävlingar och andra arrangemang ska på plats. Tillsammans med STSA gör vi såklart också en del aktiviteter internt och tillsammans med våra kunder och partners.

Är det viktigt att synas i idrottssammanhang?

– Jag tror att det är viktigt att man som företag finns i olika sammanhang – att man engagerar sig i frågor som inte bara är del av ens omedelbara kärnaffär. I kraft av att vara branschledare och många gånger en förebild har vi också ansvaret att påverka vissa frågor i en positiv riktning. Det kan handla om hållbarhet, jämställdhet, säkerhet etc. Partnerskapet med STSA är ett sådant sammanhang där vi kan stötta både eliten och vara en del i att göra det möjligt för ungdomar att utöva sin idrott.

Hur stor del av er marknadsföring lägger ni på sponsring?

– Vi har hittat lämpliga nivåer som gör att vi och de vi sponsrar kan dra ömsesidig nytta av samarbetena.

Ser ni fram emot vinter-OS?

– Visst ser jag framemot vinter-OS, det blir säkert några timmar framför TV:n. Cramos samarbete med STSA och de alpina åkarna är begränsat till den alpina världscupen, europacupen och Swedish Alpine Elite Tour.

Hur går det för de svenska deltagarna på OS?

– Jag håller tummarna för alla svenska atleter som deltar i OS och önskar de all lycka och framgång.

FAKTA

Byggföretag som har samarbete med Svenska vinteridrottsförbund/organisationer:

Skanska: Sveriges Olympiska kommitté

Beijer Byggmaterial: Svenska Ishockeyförbundet

Fristads: Svensk Skidskytteförbundet

Cramo: Svenska Skidförbundet/alpint

Swerock: Svenska Curlingförbundet

Bauhaus: Svenska Skidförbundet och Svenska Curlingförbundet.

Svenska Byggradio: Svenska Skidförbundet (skicross, puckelpist)

Relaterade artiklar

Hon ska leda Skanskas bostadsutveckling i Stockholm
Skanska tecknar mångmiljardkontrakt i USA
De toppar listan med skolprojekt
Skanska får miljardkontrakt i England