Sekelskiftet – en storsäljare

 
  • Bröderna Adriano och Michele Pizzignacco driver företaget Sekelskifte 1900 AB.

    Bröderna Adriano och Michele Pizzignacco driver företaget Sekelskifte 1900 AB.

  • Träprodukter säljer bra.

    Träprodukter säljer bra.

  • Klinker hall

    Klinker hall "Choklad".

Föregående
Nästa
 
Ett ökat intresse för byggnadsvård syns tydligt i BygfaktaDocus statistik för 2020. Företaget Sekelskifte 1900 AB placerar sig i topp både bland mest eftersökta företag och produkter.  

– Vi fick ett rejält uppsving under förra året, säger delägaren och försäljningsansvarige Michele Pizzignacco.

Med sex olika produkter på topp 15-listan (se tabell på sid 6) sticker företaget Sekelskifte ut.  Företaget placerar sig även på tredje plats över proffsens mest eftersökta företag.

Själva kallar sig Sekelskifte för ett byggvaruhus med historisk knorr. Målsättningen är att vara Nordens ledande återförsäljare av nyproducerade bygg- och inredningsprodukter i arkitektstilarna som var populära under perioden 1880-1930 dvs nyrenässans, jugend, nationalromantik och 20-talsklassicism.

Michele Pizzignacco, som driver företaget ihop med sin bror och grundare Adriano, är själv överväldigad över det stora intresset under 2020.

– Vi har haft ett enormt uppsving och har ökat försäljningen med 35 procent och anställt åtta nya medarbetare, säger Michele Pizzignacco.

Han ser flera förklaringar till framgången.

– Det ökade hemarbetet har gjort att många har fått tid och resurser över att lägga på sina hem. Folk har valt att investera i sina bostäder istället för att resa.

Ett stort allmänintresse för byggnadsvård, som pågått under många år, har också gynnat försäljningen.

– Vi har helt enkelt ridit på vågen. Vi har en enorm bredd bland kunderna, vi vänder oss till alla som ska renovera allt från gamla torparstugor till paradvåningar. Det finns många som gillar att bevara gamla vackra saker och som är noga med detaljerna.

Namnet, Sekelskifte, är en stor fördel i sig.

– Namnet är ju verkligen med oss när vi tagit ett samlat grepp om just sekelskiftesprodukter.

Bland de mest sökta produkterna förra året finns allt från stuckatur och socklar till kakel och toaletter.

– Stuckatur-relaterade produkter säljer bra, liksom armatur, kakel och klinker samt trävaror som foder och socklar. Vi har ingen egen tillverkning utan köper in nytillverkade produkter i retrostil, berättar Michele.

Företaget firar tio år och har hunnit bli etablerade på marknaden, som består av hela världen men där Norden, och då Sverige och Norge, står för den största omsättningen. Sedan 2012 finns en fysisk butik i Stockholm men den mesta försäljningen sker via nätet.

Även om 2020 var ett bra år försäljningsmässigt så syns ett förändrat mönster.

– Stora byggprojekt verkar ha strandat 2020, vi har inte sett lika många förfrågningar från de stora byggföretagen. Men i gengäld så har efterfrågan från småföretag och hantverkare ökat eftersom mindre byggnationer och renoveringar har ökat.

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 




Har du ett nyhetstips?
Tipsa redaktionen!
E-posta info@byggvarlden.se