Nyheter

Startar nytt under coronakrisen

Skuggan består av inredningsarkitekterna Josef Zetterman, Hedvig Andersson, Kjerstin Björk och Filip Svensson. Foto: Robert Bratsberg Karlsson

De fyra kollegorna lämnade det stora arkitektkontoret och startade eget.
Nystarten sammanföll med coronakrisen och dessutom är deras inriktning mot hotell- och restaurangbranschen.
– Det var tur att vi inte visste vad som väntade, för då hade vi aldrig startat nytt nu. Men samtidigt har vi lärt oss att den oro vi känner inte alltid slår in, säger Kjerstin  Björk, inredningsarkitekt på nystartade Skuggan.


Skuggan startade i januari 2020. De fyra inredningsarkitekterna Josef Zetterman, Kjerstin Björk, Hedvig Andersson och Filip Svensson hade då lämnat Tengbom Arkitekter med cirka 600 anställda för att starta eget .
– Vi kände att inredning för hotell och restauranger passade för ett mindre företag eftersom det oftast är mindre kunder. Dessutom var det ett sätt för oss att få jobba mera flexibelt, närmare kunderna och kunna lägga mer tid på det kreativa arbetet, säger Kjerstin Björk.

Hon säger att det var ett stort steg att ta, men att de var redo, optimistiska och förväntansfulla inför det nya. Nu beskriver de det som lite komiskt att de lyckades starta företaget Skuggan mitt i den värsta tänkbara tiden och att de dessutom inriktar sig på inredning för hotell och restaurang.
– Det var tur att vi inte visste vad som var på gång under våren, för då hade vi aldrig startat eget nu. Men kan väl säga att corona kom som en spännande överraskning och utmaning, säger Kjerstin Björk.

Vid uppstarten hade kontoret fler uppdrag än vad de skulle klara av och de planerade att anställa fler arkitekter, men i takt med coronas intåg efter sportlovet ändrades situationen snabbt.
– En del uppdrag försvann, andra flyttades fram och några minskade i omfattning. Det gick snabbt och det var skakigt under en tid och visst kände vi en oro. Men sedan förstod vi att vi fortfarande skulle ha jobb så att vi klarar oss. Vi kände, och känner, att klarar vi detta så är vi väl rustade för framtiden, säger Hedvig Andersson.

Just nu jobbar Skuggan med flera restauranger och ett hotell.
– Det är ju ganska otroligt faktiskt, att vi trots krisen nu har så mycket att göra. Men vi vågar inte nyanställa i nuläget. Det är ofta ganska kort framförhållning i vår bransch, den ligger vanligtvis på en månad och nu är det en vecka, om ens det. Nu får man leva med att allt kan ändras, säger Kjerstin Björk.

– Här har vi fördelen av att vara ett mindre företag, Vi kan ta oss an mindre jobb, vi har inte behövt permittera och blir det tid över kan vi använda den till att utbilda oss, säger Hedvig Andersson.

Praktiskt har de löst det så att de jobbar hemifrån, träffas utomhus eller har Teams-möten.
– Vi känner varandra väldigt väl efter att ha jobbat tillsammans på Tengbom och litar på varandra fullt ut, vilket förstås är en stor fördel när inget riktigt är som vanligt, säger Kjerstin Björk.

De upplever att det trots allt finns en optimism bland kunderna och att många pratar om ”när det här är över.”
– Och eftersom det just nu är stor ruljangs på lokaler inom hotell och restaurang så finns det också ett behov av ny inredning.

De ser positivt på framtiden, när coronakrisen är över.
– Vi kommer säkert att behöva anställa fler. Jag tror det finns ett stort sug efter att äta ute och umgås med nära och kära, så den branschen, och även vi, får ett uppsving, säger Kjerstin Björk.

– Dessutom dröjer det säkert länge innan folk börjar resa utomlands igen, så jag tror hotellnätter och andra upplevelser på hemmaplan kommer att öka. Vi på Skuggan kan vara med och göra inredningen för de tillfällena, säger Hedvig Andersson.

Vad har ni lärt er av att ha startat företag mitt i coronakrisen?
– För min del är det att jag fått bevis för att vi kan det här och att om man vågar så går det bra. Vi har också lärt oss att processer måste få ta tid. Som det är nu är det ingen idé att ringa och fråga kunder om olika projekt när det är osäkert om deras verksamhet kommer att påverkas, säger Kjerstin Björk.
– Att tänka i nya banor och arbeta på nya sätt. Det kan vara allt från hur vi kommunicerar med kunderna till att hitta nya lösningar när kundernas budget ändras, säger Hedvig Andersson.