Stoppet som öppnade nyhetsåret

 
  • NCC pausade arbetet i Häggvik i början av året pga bristfälliga arbetshandlingar. Foto: Susanne Bengtsson

    NCC pausade arbetet i Häggvik i början av året pga bristfälliga arbetshandlingar. Foto: Susanne Bengtsson

  • Johan Brantmark. Foto: Trafikverket

    Johan Brantmark. Foto: Trafikverket

Föregående
Nästa
 
I januari kom beskedet att NCC pausar arbetet i Häggvik, en av entreprenaderna i Förbifart Stockholm.
Nyheten hamnar på Byggvärldens topplista över årets mest lästa artiklar på webben.
– Jag förstår att många vill läsa om stora projekt eftersom de påverkar så många, både leverantörer, marknaden och trafikanter, säger Johan Brantmark,  projektchef på Trafikverket.

NCC är anlitade av Trafikverket för att projektera och bygga en ny trafikplats på E4 vid Häggvik norr om Stockholm. 

Efter nyår tog NCC beslut att trappa ner på produktionen på grund av otydliga arbetshandlingar, som levererats som digitala modeller.

– De innehåller så mycket brister och oklarheter att det inte är förenligt med den kvalitet vi vill leverera, sa Bertil Schmidt, avdelningschef på NCC anläggning Stockholm, till Byggvärlden i januari.

Trafikverket höll inte med om kritiken, och Byggvärlden ringer upp Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef, för att få en lägesrapport om entreprenad Häggvik – och projekt Förbifart Stockholm.

Håller du med om att det var problem med arbetshandlingarna i Häggvik?

– Enligt oss så var det inga fundamentala fel på handlingarna. I Trafikverkets värld är BIM definitivt här för att stanna, vår grundidé är att vi ska jobba så här. Men vi samlar på oss erfarenhet som ska ligga till grund för kommande handlingar i andra entreprenader. Våra förfrågningsunderlag är under ständig utveckling, säger Johan Brantmark.

Hur löste ni tvisten med NCC?

– Visst har vi haft olika uppfattningar, men det är inget jag kommenterar i tidningen. Vi förde samtal med NCC som ledde till att de återupptog arbetet efter sommaren. Nu är det full fart på bygget.

Kommer Häggvik-etappen bli försenad på grund av uppehållet?

– Vi räknar med att kunna planera bort förseningen. Häggvik, där mycket av arbetet består av schakt och betong, är en mindre tidskritisk etapp än vad själva tunnelentreprenaderna är.

Varför tror du att nyheten om Förbifart Stockholm blev så välläst?

– Jag förstår att många vill läsa om de stora projekten eftersom de berör så många, både leverantörer, marknaden och trafikanter.

Hur är situationen på Förbifart Stockholm i övrigt?

– I det stora hela går det enligt plan. I Mälarpassagen har vi stött på problem, där har vi gått på berg som var sämre än vi tänkt oss, så vi får tänka om. Vi bygger först två små tunnlar förbi det svåra området så tunneldrivningen kan fortsätta på andra sidan sundet parallellt med att jobbet görs under Mälaren. På så vis spar vi tid totalt sett. Med den kunskap vi har nu kommer vi att utvärdera, eventuellt revidera och bekräfta tidplanen under första halvåret nästa år

 
HÄR ÄR NÅGRA AV DE MEST LÄSTA NYHETERNA PÅ BYGGVÄRLDEN.SE 2018:

Skjutne byggföretagaren hade lämnat in stämningsansökan

Super Tuesday och ”obekväma avslöjanden” på programmet

Entreprenörerna som bygger mest

Pausar arbetet med Förbifarten (se artikel ovan)

Fler gripna efter mordet på byggentreprenören

Grönt ljus för gula linjen

Här är alla finalister i Årets Byggchef 2018

Tysk byggjätte etablerar sig i Skandinavien

Bygger en av världens största kartongfabriker

Förlikas efter fuktproblem – men Peab förnekar ansvar

Så blir nya landmärket Nacka Port

NCC drar sig ur moskébygget

Därför vill NCC ha tillbaka Tomas Carlsson

Byggföretagare döms till nytt fängelsestraff

Upphandlingen bryter mot lagen

Utvecklar ny metod för plastmatta på betong

Veidekke ny huvudägare i BRA Bygg

Hon blir ny vd för Sweco Sverige

Kyrkan växer nedåt

Döms till skadestånd på 27 miljoner

* Statistik 1 jan-5 dec.

 


Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 
 
 
 
 
-->