Storsäljande hybrid i ny kostym

 
Storsäljande hybrid i ny kostymDen lätt omarbetade fronten ger Outlandern ett mer markerat utseende. Foto: Tobias Fredriksson Mitsubishis första plug-in hybrid gjorde succé när den kom till Sverige i slutet av 2013. Nu lanseras en rejäl facelift som har längre räckvidd på el tack vare större batterier och effektivare elmotorer. På köpet får man en snålare bensinmotor, förbättrad ljudisolering och ett styvare chassi.

De japanska ingenjörerna har jobbat en hel del med finishen och inredningen håller numera en högre klass än tidigare, med undantag för framstolarna som fortfarande känns som om de inte satt fast ordentligt.

Den tidigare modellen fick kritik för att vara bullrig där framförallt däckljud störde den annars ganska så tysta framfärden, men nu verkar Mitsubishi att ha lyckats få bukt med oväsendet.

Även på den grova svenska asfalten smyger sig bilen fram trots att testexemplaret hade 18-tumsfälgar och däck med låg profil, vilket inte brukar en bra kombination sett ur en ren komfortsynpunkt.

Den stora nyheten med den senaste faceliften är den förbättrade drivlinan, där de större batterierna i kombination till ett uppdaterat styrsystem och en ny bakre elmotor gör att man kommer cirka 4,5 mil på enbart el, både enligt den nya WLTP-standarden men även i verklig körning. Dessutom har bilen i likhet med bland annat Toyotas hybridbilar fått en ny och bränslesnål bensinmotor med Atkinsoncykel, som fungerar utmärkt i kombination med bilens båda elmotorer.

Till skillnad från renodlade elbilar behöver laddhybrider som denna inte så lång laddtid för att fylla batterierna. Med ett enfas 16A-uttag tar det cirka 3,5 timmar att ladda fullt, vilket innebär att varje timmes laddtid ger drygt en mils bilkörning.

I ett vanligt vägguttag (enfas 10A) förlängs tiden till 5,5 timmar, dessutom går det att snabbladda bilen med likström där det finns Chademo-uttag.

För den som har möjlighet att ladda och förvärma bilen hemma och har upp till fyra mil till jobbet innebär detta att det går att köra i stort sett uteslutande på el, under förutsättning att det går att ladda bilen under arbetstid.

Det i kombination med det låga förmånsvärdet gör att det här mycket väl kan vara det smartaste valet för den som vill ha en stor och rymlig fyrhjulsdriven SUV.

Att köra Outlander är en ganska avkopplande och trevlig upplevelse, den upphöjda sittpositionen gör att man kan se över de flesta biltak.

Tack vare det kantiga utseendet med stora fönsterpartier har man bra sikt åt alla håll och det känns nästan onödigt att snegla i backkameran ens i väldigt trånga passager.
Även backspeglarna är ovanligt stora, nästan som på en lastbil, och bidrar till att Outlander känns mindre än vad den är.

En annan fördel med Outlandern är att den inbjuder till lugn körning, accelerationen är minst sagt måttlig och väghållningen är mer åt det mjuka och diffusa hållet. Det här är absolut ingen bil du vräker runt i rondellerna eller kör snabbt med på kurviga vägar, snarare tvärtom. Allra bäst kommer den till sin rätt i stadsmiljöer, sitt terrängliknande utseende till trots.

När vi testade bilen kom vi nästan exakt 4 mil på uteslutande el men då passade vi på att testa bilens acceleration i de olika körprogrammen, och det dränerar batterierna ganska så snabbt.

Instegspriset för Outlander Fleet-edition är 399.900 kronor och då är bilen i stort sett fullmatad med allt som rimligen kan behövas. Nästa utrustningsnivå heter Komfort och kostar 429.900 kronor och då ingår bland annat större bromsskivor fram samt Mitsubishi Remote control för fjärrstyrning av laddning och klimatanläggning.
Vill man plocka på mer kosmetiska detaljer följer därefter nivåerna Business, 473.900 kronor och slutligen S-edition för 489.900 kronor.

 
Tobias Fredriksson



FAKTA Mitsubishi Outlander PHEV:

För vem? Den som vill ha en stor suv med lågt förmånsvärde.

Pris grundversion (Fleet): 399 900:-

Förmånsvärde: 26 700:- per år

Längd: 470 cm

Bredd: 180 cm

Höjd: 171 cm

Markfrigång: 19 cm

Tjänstevikt: 1890 kg

Effekt: 135 hk (bensin) + 82/95 hk (el fram/bak)

Batteri: 13,8 kWh

Prestanda: Topphastighet 170 km/h, acceleration 0-100 km/h 11,5 sekunder

Bensinförbrukning blandad körning: 2 l/100 km (WLTP)

Räckvidd el: 4,5 mil (WLTP)

Garanti: 5 år

Källa: Mitsubishi

 

Taggar

Motor

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 


 

 

Relaterade artiklar

Prenumerera

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!