Nyheter

Stort internationellt intresse


Byggföretag från 18 olika länder vill vara med och konkurrera om kontrakten för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana, som omfattar två mil nya spår och 11 nya stationer. 

– Den europeiska marknaden är väldigt intressant för oss, säger Yu Xing från det kinesiska företaget Crcc Siyuan, som deltog på Stockholms Läns Landstings leverantörsdag.

Utbyggnaden av Stockholms tunnelbanesystem blir ett gigantiskt infrastrukturprojekt med många attraktiva byggkontrakt. Två mil nya spår under mark och 11 nya stationer med 22 nya uppgångar – till en kostnad av 30 miljarder. 
Totalt kommer beställaren att upphandla ett 30-tal entreprenader med kontraktsvärden på mellan 30 miljoner – 1 miljard kronor. Redan nästa år sätter bygget igång. Barkarbygrenen är först ut efter sommaren.

300 deltagare från 18 länder är deltog när Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, en enhet inom Stockholms Läns Landsting, ordnade leverantörsdagen i Stockholm den 26 oktober. 

Syftet var att informera bygg- och anläggningsföretag om utbyggnaden av tunnelbanan. Även andra infrastrukturutbyggnader som Roslagsbanan och Tvärbanan informerade om sina projekt.

– Vi vill marknadsföra oss och Stockholmsregionen. Det här är ett bra sätt att locka hit nya företag, säger förvaltningschef Mårten Frumerie. 

Han konstaterar att det inte byggts tunnelbana i Stockholm sedan 1980-talet, bortsett från station Skarpnäck på 90-talet.

–  Men tunnlar har byggts löpande och gröna linjens signalsystem har bytts ut så vi har erfarenhet. Det är helheten som blir ny för oss, som vi måste få ihop och veta vilka krav vi ska ställa. 

Efter nyår börjar man upphandla arbetstunnlarna för Barkarbyetappen. 

China Railway Siyuan survey and Design group Co Ltd var ett av alla de företag som hade representanter på plats i Stockholm för att höra mer om entreprenaderna. Det kinesiska företaget är bland annat specialiserat på att bygga höghastighetsjärnväg.

– Vi är intresserade av den europeiska marknaden, men det är en lång väg att gå. Vi har varit i Sverige flera gånger med företaget. Sverige är en väldigt öppen marknad, alla pratar engelska och vi känner förtroende och ser potential här, säger Yu Xing, chief engineer.

Ett annat internationellt byggbolag som vill etablera sig i Sverige är turkiska Gülermak, som redan vunnit upphandlingar här. Gülermak ingår i det konsortium som vann kontraktet för Haga station i Västlänken, en upphandling som överklagades. Tillsammans med italienska Astaldi tilldelades bolaget också uppdraget att bygga ramptunnlarna i Sätra och Smista i Trafikverkets projekt Förbifart Stockholm, men även det kontraktet har överklagats. 

– Men vi hoppas att vi snart får vårt första kontrakt i Sverige, säger Cemil Mert Pülten, Business development på Gülermak. Vi vill etablera oss mer permanent här.

Han ser utbyggnaden av tunnelbanan som intressanta och passande projekt för bolaget som har erfarenhet från tunnelbaneprojekt, bland annat i Dubai, Warsawa och Istanbul. 

Av entreprenaderna i Stockholm tycker han att Barkarbyetappen verkar intressant.

– Men vi kommer nog att räkna på flera entreprenader. 

Det var i november 2013 som regeringsuppdraget att få fram en överenskommelse om utbyggd tunnelbana och nya bostäder blev klar. Landstingets arbete startade i mars 2014. Målet med det förbättrade kollektivtrafiksystem är att 82 000 bostäder ska kunna byggas i kommunerna Järfälla, Nacka, Solna och Stockholm, som alla får nya stationer.

FAKTA

  • Idag finns 100 stationer, men Stockholms T-banenät ska byggas ut med två mil och 11 stationer.
  • Totalt kommer beställaren att upphandla ett 30-tal entreprenader med kontraktsvärden på mellan 30 miljoner – 1 miljard kronor.
  • Fyra kommuner får nya stationer: Stockholm, Solna, Nacka och Järfälla
  • Dessa kommuner är också med och finansierar utbyggnaden om totalt 29, 8 miljarder kronor tillsammans med Staten och Stockholms Läns Landsting (SLL).
  • Totalt ska 3 810 000 kubikmeter fast berg sprängas ut och fraktas bort.
  •  Spåren kommer att gå mellan 20 och 100 meter under mark.
  •  Utbyggnaden är uppdelad i sex olika projekt:
  • Avdelning norr: Barkarby, Arenastaden, Depå och fordon 
  • Avdelning söder: Nacka, Södermalm, Söderort 

Bygg- och anläggningsföretag från följande länder besökte leverantörsdagen för utbyggd tunnelbana i Stockholm: 

Danmark 

Estland

Finland

Frankrike

Holland
 
Indien

Italien

Kina

Lettland

Norge

Polen

Portugal

Spanien

Storbritannien

Sverige

Turkiet

Tyskland

Österrike

Källa: SLL